Tietoturvayhtiö Check Point kertoo tuoreessa brändiväärennysraportissaan, että tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kyberhyökkäyksissä hyödynnettiin maailmanlaajuisesti eniten Walmartin, DHL:n ja Microsoftin mainetta.
Kaikista tietojenkalasteluhyökkäyksistä Walmartia imitoivien osuus oli 16 prosenttia, ja se nousi kärkeen edeltävän kvartaalin 13. sijalta. Nousun syynä oli mittava kampanja, jossa uhreja kehotettiin napsauttamaan haitallista toimitusjärjestelmäaiheista linkkiä.
Teknologia-ala oli eniten jäljitelty toimiala, ja sitä seurasivat kuljetusala ja vähittäiskauppa.
Kun tiedot oli annettu, hyökkääjä varasti ne.
Kyberrikolliset pyrkivät hyödyntämään myös rahoitusalan organisaatioita uhriensa tilitietojen varastamiseksi. Raiffeisen-pankki nousi listalle ensimmäistä kertaa johtuen kalastelukampanjasta, jonka osuus viime vuosineljänneksen tietojenkalasteluhyökkäyksistä oli 3,6 prosenttia. Siinä uhreja kehotettiin napsauttamaan haitallista linkkiä tilin turvallisuuden varmistamiseksi. Kun tiedot oli annettu, hyökkääjä varasti ne.
Walmart, mukana 16 %:ssa kaikista tietojenkalasteluhyökkäyksistä maailmanlaajuisesti
DHL 13 %
Microsoft 12 %
LinkedIn 6 %
FedEx 4,9 %
Google 4,8 %
Netflix 4 %
Raiffeisen 3,6 %
PayPal 3,5 %