Mainos

TikTok Ad Awards Nordics 2024 palkitsi kaksi suomalaista voittajaa

18.11.2024 10:23
MarkkinointiUutiset
Kolmatta kertaa järjestetyssä TikTok Ad Awards Nordics -palkintogaalassa on jälleen juhlistettu inspiroivimpia ja innovatiivisimpia kampanjoita. Tänä vuonna Suomi otti ison voiton, sillä peräti kaksi neljästä voitosta tuotiin kotiin suomalaisilta brändeiltä ja toimistoilta.

MAINOS: TikTok

TikTok Ad Awards Nordics -palkinnot nostavat vuoden luovimpia ja tuloksellisimpia TikTok-kampanjoita valokeilaan jo kolmatta kertaa. Tämän vuoden voittajat erottuvat taianomaisella luovuudellaan ja strategisella nerokkuudellaan, eivätkä ainoastaan herätä huomiota, vaan myös tuottavat oikeita liiketoimintatuloksia. Innovatiivinen tarinankerronta, aito vuorovaikutus ja TikTokin mainosratkaisujen strateginen käyttö todistavat, ettei TikTok ole pelkkää viihdettä – se on leikkikenttä, jossa vain mielikuvitus on rajana!

TikTok Ad Awards Nordicsin tavoitteena on nostaa esiin brändien ja toimistojen menestystarinat, jotka hyödyntävät TikTokia luovalla ja tuloksia tuovalla tavalla. Nykyään TikTok Ad Awards -gaala ei jää huomaamatta, sillä se on noussut nopeasti yhdeksi alan odotetuimmista tapahtumista ja kokoaa yhteen alan huippuosaajia. Palkintogaala on vuosien varrella laajentunut, esitellen uusia kategorioita ja tavoitteita. Tänä vuonna palkintokategoriat ovat: Greatest Branding, Greatest Creative, Greatest Performance sekä suurin kaikista; Greatest TikTok. Näillä TikTok kunnioittaa kampanjoita, jotka hyödyntävät alustan työkaluja ja trendejä parhaiten.

Pohjoismaisella Greatest TikTok -kategorian voittajalla on kunnia päästä kilpailemaan eurooppalaiseen TikTok Ad Awards Grand Prix -kilpailuun. Siellä parhaat kampanjat ympäri Eurooppaa kilpailevat suurimmasta ja parhaimmasta G.O.A.T. eli Greatest Of All Time -palkinnosta.

Rumpujen pärinää tänä vuonna valituille Pohjoismaiden TikTok Ad Award -voittajille…

Greatest TikTok

”TikTok University” | Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | Bob the Robot / NoA | Toinen PHD

TikTok on ylpeä saadessaan ilmoittaa, että Greatest TikTok 2024 -palkinnon voittaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulu heidän mullistavalla "TikTok University" -kampanjallaan. Tämä kampanja ei ainoastaan haastanut perinteistä koulutusta, vaan lisäksi mullisti käsityksemme oppimisesta digitaalisessa maailmassa. Rohkeus toimi kaiken pohjana, kun Haaga-Helia loi ensimmäisen TikTokissa järjestetyn yliopistokurssin, jossa opiskelijoille tarjottiin täysin uudenlaista koulutusta TikTokin toimiessa tiedonjaon alustana. Kyseessä oli maailmanlaajuisesti ensimmäinen kerta, kun opiskelijat eivät vain katsoneet lyhytvideoita – he ansaitsivat opintopisteitä, suorittivat tehtäviä ja osallistuivat globaaliin keskusteluun koulutuksen modernisoimisesta digisukupolvelle. Haaga-Helia todisti, että innovaatio ja rohkeus voivat muuttaa perinteitä, ja heidän kampanjansa todella asetti standardeja tulevaisuuden oppimiselle. Tämä kampanja oli todiste siitä, ettei muutos ole uhka, vaan mahdollisuus luoda jotain täysin uutta. Ja se palkittiin.

Tuomariston kommentti:
Aikana, jolloin brändien ja instituutioiden on sopeuduttava yleisön median kulutuksen tapoihin, tuomaristo oli mykistynyt kampanjasta, joka ei ole vain pyrkimys innovaatioon – se on määritelmä siitä, mitä alusta voi olla. Erinomaisella strategialla, luovuudella ja huipputuloksilla tämä työ rikkoo useampaa tuttua formaattia, opettaen samalla sekä kohdeyleisöä että kilpailijoita.

Onnittelut TikTok Universitylle ja Haaga-Helia ammattikorkeakoululle!

KATSO VOITTAJAT TÄÄLTÄ >>

Greatest Branding

”Levi Viral Cup” | Levi Hotel Spa Resort | Bob the Robot / NoA | Bluebird / NoA

Tänä vuonna Greatest Branding -palkinnon voittaa Levi Hotel Spa Resort sekä Bob the Robot ja Bluebird innovatiivisella kampanjallaan, mikä nosti Suomen Lapin myös kesäkauden matkailukohteeksi. Levi Viral Cup oli täysin TikTokissa toteutettu kilpailullinen kampanja, jossa vaikuttajat tuottivat sisältöä, ja se heijasti kaikkea, mitä TikTok on. Kampanja alkoi teasereilla ja PR-paketeilla, joiden tarkoituksena oli luoda hypeä, minkä jälkeen vaikuttajat matkustivat Levi Hotel Spa Resortiin kilpailemaan siitä, kuka saisi luotua viraaleimman videon. Lyhyt toimeksianto "Lapland. Your Way." antoi heille 72 tuntia aikaa kuvata ja editoida sisältöä, minkä jälkeen se sai levitä orgaanisesti viikon ajan. Tämän seurauksena TikTok räjähti luovista ja sitouttavista klipeistä, jotka esittelivät Lapin ihan uudessa valossa. Näin todistettiin, että pienelläkin mediabudjetilla voi saavuttaa valtavan tavoittavuuden. Kampanja oli suuri hitti, ja luoduille klipeille annettiin myös lisäpotkua Spark Adsin avulla. Optimaalisten tulosten saavuttamiseksi onkin tärkeää löytää tasapaino orgaanisen sisällön ja TikTok-mainosten välille.

Tuomariston kommentti:
Joskus tehokkain tapa saada yhteys yleisöön on astua vähemmän kuljetulle polulle. Ja tämä kampanja uskalsi tehdä juuri sen. Tuomaristo oli erittäin vaikuttunut ja inspiroitunut tästä työstä, jossa uskallettiin poiketa tutusta ja kokeilla jotain uutta, jotta ihmiset tavoitetaan alustalla, missä he ovat eniten sitoutuneita. Yksinomaan TikTokille suunniteltu kampanja teki viraaliudesta valuuttaa ja vei pokaalin kotiin mahtavien tulosten ja luovan nerokkuuden tasapainolla.

Onnittelut Levi Viral Cupille!

KATSO VOITTAJAT TÄÄLTÄ >>

Greatest Creative

”Fler goda dagar” | Hemköp | FLX

Tänä vuonna Greatest Creative -palkinnon voittaa Hemköpin ja FLX:n kampanja "Fler goda dagar", joka lisäsi bränditunnettuutta ja loi syvemmän yhteyden katsojiin mahtavalla huumorillaan ja aitoudellaan. Ensisijaisesti TikTokiin luoduilla sisällöllä, jotka yhdistivät tunnistettavia arjen tilanteita kulissien taakse kurkkauksiin, Hemköp tavoitti laajan yleisön ja rakensi luottamusta brändiin. Kampanja rakentui ruokakaupan inhimillisen puolen ympärille ja keskittyi esittelemään kauppojen työntekijöitä ja heidän ruokatietämystään, mikä sai sisällön tuntumaan aidolta ja sitouttavalta – aivan TikTokin hengen mukaisesti. Jatkuva analysointi ja oppiminen tukivat seuraavien videoiden tuotantoa, mikä auttoi rakentamaan vahvaa yhteisöä ja varmistamaan, että Hemköp oli ensimmäisenä mielessä seuraavalla kerralla ruokaostoksia tehdessä.

Sisällön ohjasi ruotsalainen ohjaaja ja koomikko Daniel Hallberg, joka on tunnettu vahvasta ja humoristisesta tarinankerronnan taidostaan.

Tuomariston kommentti:
Ei ole helppoa luoda tällaista työtä, joka resonoi ja vaikuttaa pitkällä aikavälillä. Tämän vuoden "Greatest Creative" -palkinnon voittaja osui ytimeen näyttäessään, että se tehdään johdonmukaisuudella ja laadulla, vangitsemalla arkiset hetket tavalla, joka tuntuu aidolta, kiillottamattomalta ja alustalle sopivalta. Huumorin taitava käyttö oli vaikuttavaa – ei minään vippaskonsteina, vaan aitona yhteytenä yleisöön.

Tuomaristo onnittelee "Fler goda dagar" -kampanjaa ja Hemköpiä taidostaan saada meidät hymyilemään, pitämään meidät kiinnostuneina ja aidon, pitkäkestoisen yhteyden luomisesta katsojiin!

KATSO VOITTAJAT TÄÄLTÄ >>

Greatest Performance

”November Campaign” | Elgiganten | Dentsu

Tänä vuonna Greatest Performance -palkinnon voittaa Elgiganten ja Dentsu heidän onnistuneella kampanjallaan, joka keskittyi muuttamaan bränditietoisuuden konkreettisiksi ostopäätöksiksi Black Friday- ja Singles Day -huippusesongin aikaan. Kampanjastrategia keskittyi yhdistämään juuri TikTokiin luotuja sisältöjä tarkkaan hiottuun uudelleenmarkkinointisuunnitelmaan, sekä hyödyntämään innovaatiivisia mainosmuotoja. Video Shopping Ads- ja Spark Ads -mainoksilla tavoitettiin käyttäjiä tehokkaasti ja muutettiin kiinnostus myynniksi. Dataohjatulla kampanjalla optimoitiin mainoskuluja ja varmistettiin korkea ROAS (Return on Ad Spend), mikä tarkoitti vaikuttavia myyntilukuja samalla kun toteutuneen kaupan kustannus pysyi alhaisena.

"Ymmärsimme, kuinka tärkeää on pysyä TikTokin trendien ja yleisön käyttäytymisen perässä, mikä muokkasi sekä sisältöämme että kohdeyleisöstrategiaamme. Saavutimme vahvat tulokset sekä bränditietoisuuden että myynnin osalta, mikä osoittaa, että kyse on enemmän kuin yhdestä kampanjasta. Kyse on pitkäaikaisen läsnäolon luomisesta, mikä pitää brändin merkityksellisenä ja tuottaa tuloksia jatkuvasti."

Tuomariston kommentti:
Todellisten tulosten saavuttaminen vaatii enemmän kuin vain hyvää sisältöä – tarvitaan terävää yhdistelmää oivalluksia, strategiaa ja toteutusta. Tämä kampanja tarjosi juuri sen, ja vakuutti tuomariston sen taituruudella hallita sitoutuneisuuden luomista ja muuttaa se konkreettisiksi tuloksiksi. Teknologiassa asiat liikkuvat nopeasti, mutta joskus nokkelan markkinoinnin ansiosta teknologia liikkuu sitäkin nopeammin – suoraan hyllyiltä ostoskoriin.

Onnittelut Elgigantenin November Campaignille!

KATSO VOITTAJAT TÄÄLTÄ >>

Tuomaristo

Tämän vuoden TikTok Ad Awards Nordics -tuomaristoon kuuluivat:

  • Oskar Hellqvist, Executive Creative Director, ABBY.WORLD (tuomariston puheenjohtaja)
  • Mira Ekman, Content Creative, Åkestam Holst
  • Sara Dastory, Social Media Strategist, Nord DDB
  • Laura Olesen, Global Marketing Orchestration Manager, Pandora
  • Noora Eskola, Social Media Creative, SEK
  • Chara Sakellari, Creative Director, Wolt
  • Rasmus Bjurström, Deputy CEO, Borg Owilli
  • Natalie Eriksson, Founder & CEO, Crunch Time
  • Rich Perusi, Creative Director, ex Essence Mediacom
  • Eirik Sveen, Manager of Content Strategy, ReMedia
  • Trine Slagnes, Head of Performance, Social Media, Smood Social
  • Julia Borggren, Social Media Manager, Weekday
  • Vilmer Liljenberg, Social Media Specialist, Jung Relations

Katso koko ehdokaslista täältä.

Pohjoismaiden Greatest TikTok -palkinnon voittanut Haaga-Helia ammattikorkeakoulu matkustaa 27. marraskuuta Lissaboniin mittelöimään European Grand Prix -kilpailussa Euroopan parhaiden kampanjoiden kanssa. Pian nähdään, kuka kruunataan parhaista parhaimmaksi!

MAINOS
MAINOS