Brändien kannattaa kiinnostua TikTokista viimeistään nyt. Sen todistaa muun muassa Cannes Lions 2022 -kilpailu, jossa lyhytvideopalvelu vei nimiinsä somekanavien välisen kilpailun.
Yksittäisiin somekanaviin tehdyissä voittajakampanjoissa TikTok oli suosituin, sillä kuusi prosenttia kaikista kisassa palkituista somekampanjoista oli rakennettu TikTokin ympärille, kertoo sosiaalisen median toimiston Kurion ja Cannes Lionsin raportti World-Class Lessons on Social Media Marketing. TikTokin jälkeen seuraavina tulivat Twitter (5 prosenttia), Instagram (3 prosenttia), WhatsApp (2 prosenttia) ja YouTube (2 prosenttia).
Sosiaalinen media kokonaisuudessaan on ottanut vahvan jalansijan Cannesin voittajatöissä, sillä raportin mukaan 2022 kisan voittajista jopa 87 prosenttia hyödynsi sosiaalista mediaa keskeisenä osana kampanjaansa.
– Vuodesta 2012 alkanut analyysimme osoittaa, miten somesta on tullut erottamaton osa markkinointia. Somevoittajien osuus on kasvanut tasaisesti ajan yli ja viimeisinä vuosina saavuttanut saturaationsa. Tuskin näemme enää hyppyä lähemmäs sataa prosenttia. Kiinnostavinta itselleni onkin voittajien tarkempi analyysi, joka paljastaa mihin somemarkkinointi on menossa, sanoo Kurion luova johtaja, tutkimuksesta vastaava Jari Lähdevuori tiedotteessa.
Uusimmista trendeistä myös metaversumi näkyi Cannesin somevoittajissa. 16 prosenttia kaikista somea hyödyntäneistä kampanjoista kiinnittyivät metaversumiin. Suurin osa näistä liittyi pelaamiseen, mutta myös AR- ja VR-teknologiat olivat laajasti esillä.
– Maailman parhaassa markkinoinnissa nähtäviin trendeihin tarttuminen on luonnollisesti fiksua – toki omalla ja yllättävällä tavalla toteutettuna.
Kenties yllättävintä on, ettei vaikuttajamarkkinointi ole vielä saavuttanut niin suurta suosiota kuin on odotettu.
– Toinen hyvä lähtökohta on katsoa asioita, joita ei vielä ole tehty laajasti. Yksi näistä on vaikuttajamarkkinoinnin nivominen idean ytimeen. Vain 17 prosenttia somevoittajista oli integroinut vaikuttajat kampanjaideaansa. Tämä osoittaa, että edelleen kaikkien vaikuttajamarkkinoinnista puhuttujen vuosien jälkeen se nähdään mediavalintana ja tulee pöydälle suunnittelun loppumetreillä, Lähdevuori pohtii.