Unsplash
Media

TikTokin käyttäjämäärä kasvoi vuoden aikana 200 prosentilla Suomessa, Facebook ei ole kasvanut kahteen vuoteen

8.11.2022 13:40
Toni Rajamäki
TikTok on noussut käyttäjämäärältään Twitterin rinnalle Suomessa. Instagram lähestyy jo suosituimman kanavan titteliä.

TikTokin kasvu on ollut maailmalla hurjaa, ja sama trendi on nähty Suomessa, kertoo vaikuttaja- ja somemarkkinointiin erikoistuneen luovan toimiston Trootin raportti, jonka mukaan TikTokilla on Suomessa jo 1,2 miljoonaa käyttäjää.

TikTok on kasvanut viimeisen vuoden aikana jopa 200 prosentilla Suomessa. Käyttäjämäärältään kanava on jo Twitterin ja Snapchatin rinnalla. 

– TikTok on tunnetusti tämän hetken hittialusta. Se on eritoten lasten ja nuorten suosiossa, ja kasvaa vauhdilla jatkuvasti. Tällä hetkellä kokoluokka on sama Snapchatin kanssa. Yhden vuoden aikana TikTok sai 800 000 uutta käyttäjää. TikTok on Googleakin suositumpi käyntikohde verkossa. TikTokin nopean suursuosion pääsyyt ovat se, että palvelu iski Snapchatin ja Instagramin aloittamaan lyhytvideotrendiin ja leikkimielinen imago houkuttaa nuoria käyttäjiä. Sisällön monimuotoisuus on TikTokissa vasta laventumassa. Toisaalta suosiota uhkaavat kiinalaisesta taustasta kumpuavat puutteet vastuullisuudessa, sanoo Trootin toimitusjohtaja Joona Haatainen.

MAINOS

TikTok jää yhä selkeästi suosituimpien kanavien jalkoihin. Suosituin on yhä Metan Facebook, jolla on Suomessa 2,9 miljoonaa käyttäjää. 

Facebookin kärkipaikka voi kuitenkin horjua tulevaisuudessa, sillä Metan toinen alusta, Instagram, jatkaa kasvuaan, ja sillä on jo 2,3 miljoonaa käyttäjää.

– Facebook on somekulttuurin luoja ja kuningas, mutta hieman horjuva sellainen. Facebookin kasvu pysähtyi kolme vuotta sitten. Suomessa se tuskin enää palaa kasvu-uralle, koska nuorten suurin kiinnostus kohdistuu muihin alustoihin ja somekulttuuri kaikkinensa pirstaloituu. Ja kun Facebookin suomalaisten käyttäjätilien määrä vastaa 72 prosenttia 16–74-vuotiaiden suomalaisten määrästä, yhä uusien käyttäjien haaliminen on hankalampaa. Facebook on todella laaja, mutta ei erityisen suosittu, Haatainen sanoo ja jatkaa:

– Hiljalleen voi alkaa puhua Suomessa Facebookin syrjäyttäjästä. Facebookilla on yhä eniten suomalaisia käyttäjätilejä, mutta Instagram on tällä hetkellä puhutuin ja aktiivisin somealusta. Instagram kasvoi liki miljoonalla käyttäjällä vuodesta 2020 vuoteen 2021. Nyt kasvu on tasaantunut, mutta Instagramin sisällä aktiivisuus kasvaa koko ajan lyhyiden videoiden reels-toiminnon ansiosta. Myös Instagram-päivitysten hyödyntäminen tiedotusvälineissä yleistyy jatkuvasti, mikä kasvattaa alustan vetovoimaa ja asemaa.

Facebook on somekulttuurin luoja ja kuningas, mutta hieman horjuva sellainen.

Twitter on tällä hetkellä mielenkiintoisessa tilanteessa, sillä alusta on ollut kohun keskellä omistajamuutoksen takia. Uusi omistaja Elon Musk saattaa tuoda kanavalle isoja muutoksia. Viime vuosina Twitterin suosio laski Suomessa, mutta tänä vuonna on palattu kasvun tielle.

– Twitter on edelleen Suomessa pienempi kuin monessa muussa maassa. Se on päässyt täällä takaisin kasvukäyrälle, mutta saa nyt nähdä, miten Elon Muskin toimet pääomistajana alkavat näkyä. Twitterin suosio reagoi somealustoista herkimmin imago-ongelmiin, koska sen keskustelukulttuuri on alustoista yhteiskunnallisin. Sen perusluonne ei ehkä oikein istu suomalaisiin tapoihin. Iskulausemitta ohjaa mielipiteellisyyteen, keskustelu on vapaata ja alusta on enemmän julkinen kuin yhteisöllinen, Haatainen pohtii.

Myös LinkedIn palasi Suomessa kasvun tielle, mutta käyttäjämäärissä kanava jää edellä mainituista alustoista. Tänä vuonna käyttäjämäärä on noussut 850 000:een.

Trootin raportissa somealustan määritelmänä on julkinen sosiaalinen kanssakäyminen, joka tapahtuu sitä varten erikseen luotuun online-ympäristöön rekisteröitymällä. Tästä syystä raportista puuttuvat muun muassa YouTube ja WhatsApp.

Suosituimmat somekanavat Suomessa:

MAINOS
MAINOS