Hasan & partners toteutti joulun alla kampanjan, jossa se lähetti kilpaileville markkinointitoimistoille kehittämänsä työkalun ideablokkien purkamiseen. Avidly julkaisi kuvan lahjasta ja sen mukana olleesta kirjeestä LinkedIn-tilillään.
Kirjeen alussa Hasan & partners kirjoittaa seuraavasti: “Jos MarkkinointiUutisten analyysiä Jodelista uskoo, on koko toimistokenttä kamalan toksinen ja synkkä paikka. Me emme näin kuitenkaan halua ajatella, siksi päätimme lähettää teille joululahjan.”
Lainatussa aloituksessa on useampi asiavirhe, jotka MarkkinointiUutisten on syytä oikaista.
Markkinointialan arvostusta ei nosteta sillä, että kampanjoita tehdään totuutta taivuttamalla.
1. MarkkinointiUutiset ei ole kirjoittanut analyysiä Jodelista. MarkkinointiUutisten kolumnisti Leena Komulainen kirjoitti Jodeliin liittyvän näkökulmakirjoituksen eli kolumnin marraskuussa. Kolumnit eivät edusta toimituksen mielipidettä, vaan ovat kolumnistin näkemyksiä. Lisää kolumnista tekstilajina voi lukea esimerkiksi tästä Uutismedialiiton mediakasvatusmateriaalista.
2. Jos Komulaisen näkökulman lukee ajatuksella loppuun asti, huomaa, ettei hän lyttää toimistokenttää ”kamalan toksiseksi ja synkäksi paikaksi”, kuten Hasan & partnersin kirjeessä lukee – päin vastoin. Komulaisen näkökulma päättyy seuraavasti: ”Lopulta kyse ei ole siitä, että markkinointiväki olisi erityisen myrkyllistä porukkaa. Kyse on siitä, että nimettömyyden suoma vastuuvapaus ja ihminen eivät kerta kaikkiaan ole hyvä yhdistelmä.”
Vastuullisuus ja totuudessa pysyminen ovat yhteiskunnallisestikin merkittävä keskustelunaihe.
3. MarkkinointiUutiset ei ajattele toimistokentän olevan “kamalan toksinen ja synkkä paikka” kuten Hasan & partnersin kirjeessä annetaan ymmärtää.
Toimistojen välinen kirittäminen ja oppien jakaminen, mikä käsityksemme mukaan on Hasan & partnersin joulukampanjan tarkoitus, on erittäin kannatettavaa. Kaikenlaisten kampanjoiden pitäisi kuitenkin perustua faktoihin.
Vastuullisuus ja totuudessa pysyminen ovat yhteiskunnallisestikin merkittävä keskustelunaihe. Markkinointialan arvostusta ei nosteta sillä, että kampanjoita tehdään totuutta taivuttamalla.
Iina Kansonen
MarkkinointiUutisten päätoimittaja
Santtu Kottila
MarkkinointiUutisten kustantaja