Carat
Ilmiöt

Trendiguru kertoo, mihin markkinoijien täytyy varautua vuonna 2021

12.2.2021 10:20
Toni Rajamäki
Korona on muuttanut ihmisten käyttäytymistä pysyvästi, uskoo markkinoinnin trendejä tutkiva Dan Calladine.


Kansainvälisen mediatoimisto Caratin Head of Media Futures Dan Calladine arvioi, että koronaviruspandemia vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen vielä pitkään. Pandemia on jopa saattanut muuttaa ihmisten käyttäytymistä pysyvästi, trendigurunakin tunnettu lontoolainen Calladine kertoo MarkkinointiUutisten haastattelussa.

Markkinointitoimisto Dentsuun kuuluvan Caratin tammikuussa julkaisemassa trendianalyysissä on paljon tärkeää tietoa markkinoijille. Yksi keskeisiä huomioita on se, miten ihmisten vähentynyt liikkuminen vaikuttaa markkinointiin. Etätyöt jatkuvat, ja kodista on tullut elämän pääkonttori.

– Yrityksille tämä tarkoittaa sitä, että heidän on mentävä asiakkaan luo, trendianalyysin taustalla oleva Calladine kiteyttää.

Calladine sanoo, että ennen koronapandemiaa ihmiset eivät halunneet jäädä paitsi mistään, joten he poistuivat kotoa. Nyt tilanne on se, että ihmiset eivät halua poistua kotoaan.

– Ihmiset ovat kehittäneet uusia tapoja. Pandemian jälkeen saatetaan esimerkiksi työskennellä kolme päivää kotona ja kaksi toimistolla. Silloin ihmiset syövät lounaansa kotonaan kolme kertaa viikossa, joten he haluavat lounasravintolan kotiinsa. Moni on myös huomannut, että esimerkiksi Netflix on hyvä ja halpa vaihtoehto elokuvissa käymiselle, vaikka teatterit olisivat taas auki, trendiguru kertoo.

Suurissa kaupungeissa tämä on johtanut siihen, että kaupat ja palvelut siirtyvät keskustasta sinne, missä ihmiset asuvat. Calladine kutsuu ilmiötä ”donitsiongelmaksi”: keskelle jää tyhjä aukko, kun palvelut siirtyvät syrjemmäksi.

– Yritysten täytyy miettiä, pitäisikö heidän perustaa esimerkiksi pop up -myymälöitä keskustan ulkopuolelle, jos ihmiset eivät tule keskustaan. Lontoossa tätä nähtiin paljon viime vuonna.

Seuraava Calladinen mainitsema trendi liittyy niin ikään kotona olemiseen: jokainen koti on pian älykoti. Trendiraportin mukaan keskivertobrittikodissa on nykyisin kuusi älylaitetta, mikä on lähes puolet enemmän kuin viisi vuotta sitten. Calladinen mukaan brändien täytyy ymmärtää, että teknologian ei tarvitse olla kylmää ja kasvotonta. Hän nostaa esimerkiksi kitaravalmistaja Fenderin, joka alkoi viime vuonna tarjota kitaranostajille opetusvideoita verkossa.

Datankeruu sapettaa kuluttajia, yksityisyys on uusi luksus

Ihmiset ovat yhä tietoisempia ja varovaisempia heistä kerätyn datan suhteen, joten yritysten täytyy arvostaa kuluttajien yksityisyyttä. Dan Calladine uskoo, että lähivuosina useat yritykset antavat käyttäjien itse päättää, mitä dataa heistä saa luovuttaa millekin organisaatiolle.

Trendiraportin mukaan tunneälykkäät yritykset kertovat asiakkaille, miksi he keräävät käyttäjädataa. Ne myös keräävät dataa vain sen verran kuin on tarve. Caratin viime vuonna tekemässä yritysten tunneälytutkimuksessa selvisi, että tunneälykkyydellä on iso vaikutus yritysten taloudelliseen menestykseen.

Yksityisyyden kunnioittamisen lisäksi yritysten on huomioitava, että maailma polarisoituu. Vastakkainasettelua tapahtuu koko ajan enemmän, ja yritystenkin on valittava puolensa kulttuurisodissa.

– Ihmiset katsovat asioita tarkemmin kuin vielä 20 vuotta sitten. Viime vuosina yhä useampi yritys on joutunut pyytämään anteeksi vanhoja valintojaan. Yritysten on siis oltava aiempaa varovaisempia esimerkiksi siinä, etteivät ne loukkaa tuotteiden nimillä vahingossakaan mitään ihmisryhmää.

Tietokonepelit ovat uusi some – myös markkinoijille

Caratin trendiraportti ottaa kantaa myös teknologian mahdollistamiin mediatrendeihin.

Esimerkiksi kännykkäkamera on jo nyt paljon enemmän kuin kamera. Calladine uskoo, että QR-koodien ja lisätyn todellisuuden suosio kasvaa entisestään, ja ne tarjoavat yrityksille uudenlaisia ansaintamalleja. Hyvänä esimerkkinä toimii somepalvelu Snapchatin ja verkkokauppa Amazonin palvelu, jolla Snapchatin käyttäjät voivat ottaa kuvan mistä tahansa tuotteesta ja nähdä automaattisesti, onko tuotetta saatavilla Amazonista.

Trendeihin kuuluu myös audion nousu, jonka merkitys kasvaa niin mainonnassa, verkkokaupassa kuin asiakaskokemuksen kehittämisessä, Calladine uskoo.

–  Ja podcastien suosio jatkanee kasvuaan, hän lisää.

Koronavuonna maailma tottui virtuaaliseen yhteydenpitoon, mutta seuraava askel on virtuaalinen yhdessätekeminen. Tämä näkyy etenkin konsoli- ja tietokonepelaamisessa, jonka suosion kasvulle ei näy loppua.

– Pelaaminen on nykyään todella sosiaalista, sillä pelatessa vietetään aikaa kaverien kanssa etenkin näin pandemian aikana.

Konsoli- ja tietokonepelaamisen suosio luo markkinoijille monenlaisia mahdollisuuksia. Calladine sanookin, että yritykset käyttävät entistä enemmän mainosrahojaan pelimainontaan.

–  Peleistä voi tulla monille jopa tärkein sosiaalisen media kanava.

MAINOS
MAINOS
MAINOS