Vaikuttaja- ja somemarkkinointiin erikoistuneen luovan toimiston Trootin tuoreesta tutkimuksesta selviää, millainen vaikuttajamarkkinoinnin sisältö jää parhaiten kuluttajien mieleen.
Selkeästi parhaiten mieleen jäävät hauskat ja humoristiset sisällöt, jotka ovat jokaisessa ikäryhmässä suosituimpia. Tutkimuksessa ikäryhmät jaettiin kolmeen eri kategoriaan: alle 18-vuotiaisiin, 18–24-vuotiaisiin ja 25-vuotiaisiin tai vanhempiin.
Kaikissa ikäryhmissä vähintään 55 prosenttia sanoo hauskojen sisältöjen, kuten meemien ja sketsien, jääneen parhaiten mieleen. Muista vaihtoehdoista yksikään ei noussut keskiarvoltaan edes 40 prosenttiin. Toiseksi parhaiten mieleen jäävät tuote- ja palveluarvostelut ja kolmanneksi parhaiten uutuustuotteiden esittelyt.
Vastaukset kuitenkin poikkeavat ikäryhmittäin. Etenkin 25-vuotiaissa ja vanhemmissa erot nuorempiin saattavat olla isoja. Vanhimmassa ikäryhmässä toiseksi mieleenpainuvimmaksi sisällöksi nousee sisällöt vaikuttajista ja heidän elämistään, kun sisällössä on mukana brändi tai tuote. Kyseiset sisällöt on alle 18-vuotiaiden mieleenpainuvimpien sisältöjen listalla vasta kuudentena. Iso ero näkyy myös vastuullisen sisällön kohdalla: vanhemmat ovat alaikäisiä selvästi kiinnostuneempia sisällöstä, jossa tuodaan esiin taustatietoa tuotteen tai brändin vastuullisuudesta.
Tuotteen tai brändin vastuullisuuteen liittyvät sisällöt ovat kuitenkin hieman yllättäen kaukana kärkipäästä kaikissa ikäryhmissä. Vain 16 prosenttia kaikista vastaajista kertoo vastuullisuusviestinnän jääneen parhaiten mieleen vaikuttajamarkkinoinnissa.
Markkinoijat ovat tietenkin kiinnostuneita myös siitä, mitkä tuotteet menevät kaupan vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Trootin selvityksen mukaan yksi tuoteryhmä erottuu selkeästi muista, ja se on vaatteet. Toiseksi suosituin tuoreryhmä on virvoitus- ja energiajuomat.
Vastaajista 45 prosenttia kertoo ostaneensa vaatteita kaupallisen yhteistyön perusteella kolmen viime kuukauden aikana. Virvoitus- ja energiajuomia on ostanut 39 prosenttia vastaajista. Vaatteet on suosituimpana kaikissa ikäryhmissä, mutta 25-vuotiaissa ja vanhemmissa toiseksi suosituimmaksi tuotteeksi nousee virvoitus- ja energiajuomien sijaan kosmetiikka. Vanhimmat ostavat kaupallisen yhteistyön perusteella myös herkkuja ja välipaloja enemmän kuin virvoitus- ja energiajuomia.
Kaikki ikäluokat huomioon ottaen vaatteiden ja juomien jälkeen suosituimmiksi tuotteiksi nousevat urheiluun liittyvät tuotteet ja palvelut, suoratoisto- ja maksu-tv-palvelut sekä kosmetiikka.
Kaupallisten yhteistöiden perusteella ostetaan vähiten pankki- ja vakuutuspalveluita sekä puutarhatuotteita.
Tutkimuksesta selvisi myös monia muita olennaisia löydöksiä. Esimerkiksi kuluttajien monikanavainen sosiaalisen median käyttö on yleistä, joten tänä päivänä myös vaikuttajat keskittyvät usein useampaan eri alustaan. Olennainen tieto on myös se, että 43 prosenttia vastaajista ostaa tuotteita vaikuttajien suosituksen perusteella.