🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Alkuvuodesta Suomen markkinointitoimistokentästä kuultiin mielenkiintoinen uutinen: neljä toimistoa, kaupalliseen viestintään erikoistunut Republic, teknologiayhtiöt Reason ja Pixels sekä mainos- ja digitoimisto Redland, fuusioitui ja muodosti yhdessä Kaimana-nimisen kaupallisen viestinnän toimiston.
Kaimana nousi kertaheitolla Suomen suurimpien markkinointitoimistojen joukkoon. Helsingin ja Lahden toimistoissa työskentelee yhteensä noin 120 henkilöä, ja yrityksen yhteenlaskettu liikevaihto viime vuodelta on noin 10 miljoonaa euroa.
Nelikon fuusioituminen ei ollut toimistojen sisällä yllätys, sillä toimistot ovat aiemmin tehneet paljon yhteistyötä keskenään. Esimerkiksi viime syksynä toimistoilla oli kymmenkunta yhteistä projektia työn alla.
Keskustelut fuusiosta alkoivat vapaamuotoisena, mutta narratiivi kääntyi nopeasti kohti konkreettisempia linjoja, kun toimistojen johtajien ajatus tulevaisuudesta alkoi käydä yksiin. Vahva tahto kasvaa, kunnianhimo ja halu tehdä merkityksellistä markkinointia loivat yhteisen perustan, jonka päällä tärkeänä ajatuksena oli, että toimistot täydentävät toisiaan ja katsovat markkinointiviestintää hieman eri kulmista. Näistä syntyi kokonaisuus, joka oli toteutettava.
Kaimana ei myöskään peitellyt kunnianhimoaan lanseerauksen yhteydessä: yritys sanoi Suomen markkinan olevan rajallinen, kun taas Kaimana on rajaton. Se tarkoittaa, että Kaimana haluaa ottaa jalansijaa kansainvälisillä markkinoilla.
MarkkinointiUutiset tapasi Kaimanan toimitusjohtajan, useamman Vuoden Toimisto -pystin napanneen Republicin perustajan Hasse Erangan, ja hänen puheistaan pystyy vetämään johtopäätöksen siitä, että tavoitteet ulkomailla eivät ole pieniä. Se herättääkin kysymyksen, tuleeko Kaimanasta Suomen ensimmäinen merkittävä markkinointitoimisto kansainvälisesti?
Kysymys voidaan asetella myös toisin, sillä sana “merkittävä” on hyvin tulkinnanvarainen. Esimerkiksi TBWA\Helsinki on voittanut lukuisia palkintoja ulkomaisissa kilpailuissa ja noussut isoon asemaan globaalin ketjun sisällä, joten toimistoa voidaan pitää merkittävänä kansainvälisesti. Kaimana ei kuitenkaan kuuluu mihinkään globaaliin konserniin, joten voidaan kysyä, tuleeko tuoreesta yrityksestä ensimmäinen itsenäinen suomalaistoimisto, joka nousee merkittäväksi peluriksi kansainvälisesti?
Eranka ei sano suoraan, mikä on Kaimanan konkreettinen tavoite ulkomailla, mutta puheista selviää, että tavoitteet ovat isot.
– Haluamme olla suomalainen vientituote. Lähivuosien tavoitteenamme on, että meillä operatiivista toimintaa useassa eri markkinassa, Eranka linjaa.
Haluamme olla suomalainen vientituote. Lähivuosien tavoitteenamme on, että meillä operatiivista toimintaa useassa eri markkinassa.
Kaimana ei ole hirttäytynyt tiukkoihin aikatauluihin tai siihen, mitä kansainvälistyminen konkreettisesti tarkoittaa esimerkiksi fyysisen läsnäolon suhteen eri markkinoilla. Varmaa on vain se, että toimisto haluaa olla mukana kansainvälisissä kilpailutuksissa.
– Mutta se vaatii läsnäoloa eri markkinoissa, joten tässä on varmasti luvassa paljon matkapäiviä, Eranka jatkaa.
Lukuisat suomalaisyritykset haaveilevat isosta kansainvälisestä menestyksestä, ja jotkut niistä uskaltavat sanoa tavoitteensa ääneen. Monille tavoitteet eivät ole kuitenkaan erityisen realistisia, vaan pelkkää sanahelinää. Kaimanassa tavoitetta pidetään kuitenkin täysin realistisena, ja Eranka sanookin, että myös muilla suomalaisilla toimistoilla on hyvät mahdollisuudet menestyä muissa maissa.
– Me halutaan nostaa suomalaisen markkinointialan uskallusta, koska me teemme Suomessa hemmetin hyvää markkinointia, joka on kansainvälisesti kilpailukykyistä. Kaimana haluaa omalta osaltaan viedä koko toimialaa vientituotteeksi. Yhden suomalaisen toimiston onnistuminen voi avata ovia muillekin.
– Joka kerta, kun suomalainen toimisto voittaa kansainvälisen kilpailutuksen, se vie eteenpäin muita suomalaisia toimistoja. Meidän pitää vain uskaltaa – olla rohkeita – vaikka välillä otetaan turpaan. Uskomme olevamme tällä kokoonpanolla valmiita, ja toivottavasti voitamme enemmän kuin otamme turpaan.
Onnistumisessa kyse on hyvin pitkälti siitä, millaista työnjälkeä toimisto tekee. Kansainvälinen menestyminen vaatii lähestulkoon täydellistä kädenjälkeä – etenkin alkutaipaleella, kun yrityksen brändi ei ole vielä muissa maissa tunnettu.
Eranka huomauttaakin, että vahva osaaminen ja kovat tavoitteet kulkevat käsi kädessä.
– Meillä on kova ambitiotaso, jokainen meistä laittaa itsensä äärirajoille. Sen avulla tehdään hyvää jälkeä ja löydetään mielenkiintoisimmat asiakkaat, ja sen myötä taas olemme entistä vetovoimaisempi yritys työmarkkinoilla.
Meillä on kova ambitiotaso, jokainen meistä laittaa itsensä äärirajoille. Sen avulla tehdään hyvää jälkeä ja löydetään mielenkiintoisimmat asiakkaat.
Erangalta ja Republicilta löytyy jo ennestään kokemusta kansainvälisistä kilpailutuksista ja myös sellaisen voittamisesta, mikä todistaa, että talossa on riittävää taitoa. Ennen koronaa Republic voitti Euroopasta tulleet kilpailijansa erään ulkomaisen lentoyhtiön kilpailutuksessa, mutta pandemia laittoi yhteistyön jäihin.
Republic pääsi kilpailutukseen mukaan suhteidensa kautta ja vei voiton luovalla ratkaisullaan. Suhteet ovatkin avainasemassa, kun yritys haluaa kasvaa – etenkin Suomen rajojen ulkopuolella. Siksi Kaimana kokoaa paraikaa uutta hallitusta, joka pystyisi auttamaan suhteiden luomisessa ja kilpailutuksiin pääsemisessä.
– Toivon mukaan ensimmäiset hallitusnimet saadaan tuotua julki lähitulevaisuudessa. Koko hallituksella on iso rooli meidän kasvussa ja kansainvälistymisessä. Ilman suhteita kasvu olisi paljon hitaampaa, Eranka sanoo.
Kaimana on kieltämättä hyvin poikkeuksellinen toimisto Suomen maaperällä. Toimisto linjasi jo lanseerausvaiheessa, ettei Suomesta löydy vastaavanlaista toimijaa, jossa viestintä ja teknologia yhdistetään saman katon alle.
Marctech-toimijat – eli markkinoinnin ja teknologian yhdistäneet toimistot – eivät ole uusi juttu, mutta Eranka painottaa Kaimanan poikkeavan martech-yrityksistä.
– Meillä kivijalkoina ovat viestintä ja teknologia, joiden kautta rakennamme kaupallisia menestystarinoita bisnesmuotoilun keinoin. Siinä olemme äärimmäisen kovia, ja tästä ammennamme. Kilpailijamme painottavat meitä enemmän markkinointia ja teknologiaa kokonaisuudessaan.
– Emme halua olla arrogantteja, mutta meillä on kansainvälisen tason osaamista viestinnästä ja teknologiasta, jotka tuovat meille kilpailuetua, hän lisää.
Kaimanalla luotetaan myös siihen, että viestintä ja teknologia yhdistelmänä on haluttu palvelu Euroopassa.
– Olemme keränneet dataa 50 eri markkinasta, ja nämä asiat vetävät tällä hetkellä Euroopassa parhaiten.
Kaimana haluaa korostaa olevansa myös toimija, joka haastaa ajattelullaan suomalaista markkinatoimistokenttää. Kaimana ja Eranka puhuvat uudenlaisesta kaupallisesta näkemyksestä, joka tarkoittaa montaa asiaa. Uudenlainen kaupallinen näkemys nähdään yrityksessä yhtenä kulmakivenä ja kansainvälisen menestyksen kasvun mahdollistajana.
– Se tarkoittaa entistä vastuullisempaa ja kestävämpää sekä yhteiskunnallisesti valveutuneempaa toimintaa, Eranka luettelee.
Konkreettisena esimerkkinä hän mainitsee alan kilpailutukset ja yhteistyön asiakkaan kanssa. Avainsanana on läpinäkyvyys.
– Teemme asioita entistä läpinäkyvämmin, ja vaadimme sitä myös asiakkailtamme, jotta emme tee töitä vain omissa poteroissamme ja yritä arvata toistemme ajatuksia. Kaikki lähtee budjetoinnista ja työskentelytavoista. Monella toimialalla on tässä asiassa työsarkaa.
Läpinäkyvyys ei ole pelkästään ulkoinen lupaus vaan myös sisäinen.
– Läpinäkyvyyden avulla pystymme tekemään aiempaa parempaa tulosta sekä ulkoisesti että sisäisesti. Puhumme ihmiskeskeisestä yhteisestä tekemistä, joka on äärimmäisen läpinäkyvää ja osallistavaa. Kaikessa tekemisessämme pitää olla merkitys meidän omalle jengille, asiakkaalle ja yhteiskunnalle.
Kaikessa tekemisessämme pitää olla merkitys meidän omalle jengille, asiakkaalle ja yhteiskunnalle.
Eranka mainitsee “co-designin”, osallistavan suunnittelun, jonka avulla luodaan muun muassa sujuvia prosesseja isossa, paljon erilaista asiantuntijuutta sisältävässä talossa.
– Haluamme luoda hyvät ja toimivat prosessit sekä työkalut. Sellaiset toimintatavat, jossa esimerkiksi koodari pystyy hyppäämään mihin tahansa projektiin mukaan milloin tahansa. Näillä keinoilla vapautetaan aikaa luovaan ratkaisuun.
Ja siitähän markkinoinnissa on lopulta kyse: luoda edellytyksiä parhaimman mahdollisen luovan lopputuloksen tekemiseen.
– Pyrimme tekemään töitä, jotka kestävät katsomista vielä vuosienkin päästä ja joista voi olla silloinkin ylpeä. Se on iso osa uutta kaupallista näkemystä, Eranka linjaa lopuksi.