Unsplash
Digitaalisuus

Tuore tutkimus paljastaa, mitä datatyökaluja yritykset käyttävät ahkerasti markkinoinnissaan

24.11.2022 14:50
Toni Rajamäki
"Alansa johtavat yritykset käyttävät laajaa työkaluvalikoimaa ja rakentavat datapilveen moderneja markkinoinnin datapalveluita ottaakseen kaiken irti datavetoisen markkinoinnin potentiaalista."

Datapilviyritys Snowflaken Modern Marketing Data Stack -tutkimus kertoo, mitkä datapalvelut ovat tällä hetkellä huudossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lähes 6000 Snowflaken asiakkaan datapalvelujen käyttöä datan integrointiin, muuntamiseen ja aktivointiin.

Tutkimuksen mukaan Snowflaken noin 500 Forbesin Global 2000 -listalla mukana olevasta asiakkaasta 95,2 prosenttia käyttää vähintään yhtä tutkimuksessa mainittua työkalua, ja 71 prosenttia käyttää kolmea tai useampaa työkalua.

– Alansa johtavat yritykset käyttävät laajaa työkaluvalikoimaa ja rakentavat datapilveen moderneja markkinoinnin datapalveluita ottaakseen kaiken irti datavetoisen markkinoinnin potentiaalista, sanoo Snowflaken tuore Suomen-maajohtaja Markus Päivinen tiedotteessa.

Snowflaken raportissa listattiin käytetyimmät palvelut kuudessa eri kategoriassa. Esimerkiksi aktivoinnin ja mittaamisen kategoriassa mainittiin CRM-alusta Hubspot ja television, striimauksen ja digitaalisen median mittaus- ja optimointityökalu Videoamp.

Muita suosituimpia työkaluja ovat muun muassa analytiikkatyökalu Amplitude, dataintegraatioalusta Matillion, liiketoimintatietoa tarjoava Crunchbase ja tekoälyn sekä koneoppimisen työkalu Datarobot. Kaikki suosituimmat työkalut löytyvät tutkimusraportista.

MAINOS

Raportista saatu tieto on tärkeää markkinoijille, sillä he joutuvat painimaan koko ajan kasvavassa palveluviidakossa. Deloitten CMO Surveyn mukaan 50 prosenttia markkinointijohtajista ei ole vakuuttunut oman yrityksensä analytiikkainvestointien tuloksista, mikä korostaa ongelmaa. Ongelma vain suurenee tulevaisuudessa, sillä analytiikan rooli markkinoinnissa ja työkalujen määrä kasvanee vauhdilla. Gartnerin Marketing Data and Analytics Survey 2020 -tutkimuksen mukaan 50 prosenttia markkinointipäätöksistä pohjautuu edes osittain analytiikkaan.

Tutkimuksen mukaan vain 14 prosenttia yrityksistä kertoo muodostaneensa täyden 360 asteen näkymän asiakkaisiinsa. Kokonaisvaltaisella näkymällä pystytään vaikuttamaan kohdennetun mainonnan laatuun ja toimivuuteen.

Snowflake sanoo myös, että tutkimuksen mukaan kolmannen osapuolen datan rikastaminen ensimmäisen osapuolen datalla tuo tutkitusti aiempaa syvällisempiä havaintoja markkinoinnin tueksi.

MAINOS
MAINOS