Tunnetun taustamusiikin soittaminen kaupassa voi kasvattaa myymälän myyntilukemia, kertoo taustamusiikkilupien myynnistä ja markkinoinnista vastaava GT Musiikkiluvat Oy:n tutkimus, jonka toteutti Kantar.
Tutkimuksen mukaan tunnettu musiikki herättää päivittäistavarakauppojen asiakkaissa positiivisempia tunteita kuin tunnistamaton musiikki. Positiiviset tunteet puolestaan vahvistavat ostokäyttäytymistä.
Myymälöiden kannattaa panostaa muusikkivalintoihinsa, sillä tutkimuksen mukaan ostokokemuksensa erinomaiseksi arvioineet asiakkaat kuluttivat enemmän kuin olivat suunnitelleet, jos taustamusiikki oli tunnettua. Heistä 25 prosenttia osti suunniteltua enemmän verrattuna tilanteeseen, jossa soi tuntematon taustamusiikki.
– Musiikkivalinnat ovat tutkimuksen tulosten mukaan asiakaskokemuksen näkökulmasta tärkeitä julkisissa tiloissa, kuten kaupoissa. Kappaleita tulee olla riittävästi ja musiikkivalintojen pitää tukea brändiä ja pääkohderyhmien mieltymyksiä, sanoo GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Harri Kaasinen tiedotteessa.
Tutkimuksen lopputulema on selitettävissä tieteen keinoin.
– Verrattaessa ennestään tuntemattoman ja kuulijalle tutun musiikin kuuntelua, huomataan, että tuttu musiikki aktivoi omaelämänkerralliseen muistiin liittyviä aivoalueita, joita tuntematon musiikki ei voi aktivoida. Yleensä tutun musiikin herättämät muistot ovat esitietoisia eli kuulija ei itse välttämättä kiinnitä niihin huomiota, mutta muistot noista mukavista vanhoista tilanteista vaikuttavat käyttäytymiseen, mikä näkyy rentoutumisena ja virkistymisenä, sanaa Helsingin yliopiston aivotutkija Minna Huotilainen.
Lähde: GT Musiikkiluvat Oy:n tiedote