Vähittäiskaupan digitaalinen markkinointi toimii parhaiten yhdessä perinteisten markkinointimuotojen kanssa, selvisi Marko Hoikkaniemen DBA-väitöskirjasta.
Hänen lähtöoletuksensa oli, että digitaalisella markkinoinnilla voi saada paljon aikaan.
”Tutkimuksessa se murskaantui," Hoikkaniemi sanoo.
Hänen mukaansa digimarkkinoinnissa on tärkeää tehdä selkeitä linjanvetoja, joiden avulla erottua.
”Tarvitaan tunnistettavuutta, persoonallisuutta, arvopohjaisuutta ja selkeä brändi. Mutta myös kaupan perusasioiden pitää olla kunnossa, tuote- ja hintavetoinen markkinointi on tärkeä osa pakettia”, Hoikkaniemi sanoo tiedotteessa.
"S-ryhmän asiakkailla painottuvat halvat hinnat, K-ryhmän asiakkailla hyvä valikoima ja uudet tuotteet saavat enemmän arvoa."
Vähittäiskaupan digimarkkinointi toimii parhaiten alle 30-vuotiaille kuluttajille. Miehiin vetoaa YouTube-, Twitter- ja Tiktok-sisältö, kun taas naiset antavat miehiä enemmän merkitystä arvoista kertovalle markkinoinnille, Hoikkaniemen väitöskirja kertoo.
Hoikkaniemi huomasi myös, että K-ryhmän ja S-ryhmän asiakkaat painottavat eri asioita.
"S-ryhmän asiakkailla painottuvat halvat hinnat, K-ryhmän asiakkailla hyvä valikoima ja uudet tuotteet saavat enemmän arvoa."
Hoikkaniemen väitöskirja on tehty osana Aalto EE:n Executive Doctor of Business Administration -ohjelmaa, jossa kokeneet yritysjohtajat tekevät työhönsä liittyvän väitöskirjan. Hoikkaniemi toimi kauppiaana aloittaessaan väitöskirjansa ja opettaa nyt markkinointia ja liiketoimintaa Centria-ammattikorkeakoulussa.
Väitöskirjan pohjana toimi 1052 henkilölle Uudellamaalla tehty kyselytutkimus, jossa selvitettiin kuluttajien omia näkemyksiä asiakasarvon rakentumisesta.