Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Turun kauppakamarin kysely: Varsinais-Suomen yritykset eivät ole vähentämässä markkinoinnin ja viestinnän budjetteja

16.10.2024 12:39
Mikko Perttunen
Lähes 80 prosenttia yrityksistä näkee viestinnän ja markkinoinnin kasvun kannalta merkittävänä investointina.

Turun kauppakamarin teetti kyselyn alueen yritysjohtajille, ja vastanneista 94 yrityksestä yksikään ei ole vähentämässä viestinnän ja markkinointiviestinnän budjettia, vaikka taloudelliset haasteet nousivatkin erityisesti avoimissa vastauksissa esille.

Rahaa on lisäämässä kolmannes vastaajista, kun vielä kaksi vuotta sitten näin ajatteli noin 25 prosenttia yritysjohtajista Varsinais-Suomessa. Yli 40 prosenttia yrityksistä aikoo ostaa seuraavan kahden vuoden aikana palveluita alan palveluntarjoajilta.

Liki 80 prosenttia vastanneista näkee viestinnän ja markkinoinnin yrityksen liiketoiminnan kasvun kannalta merkittävänä tai ainakin melko merkittävänä investointina.

"Yrityksissä on halua ja osaamistakin, mutta taloudellisia resursseja ja aikaa viestintään ja markkinointiin on liian vähän."
MAINOS

– Vastaajista yli 60 prosenttia katsoo, että yrityksellä on tarvetta kehittää viestintää ja markkinointia. Kaksi vuotta sitten näin uskoi vähän yli puolet vastaajista. Kyselystä käy ilmi, että yrityksissä on halua ja osaamistakin, mutta taloudellisia resursseja ja aikaa viestintään ja markkinointiin on liian vähän, Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunnan puheenjohtaja Anne-Maarit Itänen kertoo tiedotteessa.

Yrityksistä liki puolet kertoo hoitavansa viestinnän ja markkinoinnin tehtävät ilman erikseen palkattua ammattilaista, ja 38 prosentilla on palkattu tehtäviä hoitamaan alan ammattilainen. Liki kolmanneksessa yrityksistä palveluja tai osaamista myös ostetaan yritysten ulkopuolelta. Yrityksiin palkattujen tekijöiden määrä on kasvanut kahden vuoden takaisista luvuista.

– Viestinnän ja markkinoinnin tulisi olla jatkuvaa ja kiinteä osa jokapäiväistä tekemistä yrityksissä. Pitäisi myös olla malttia nähdä kauemmaksi tulevaisuuteen, sillä pikavoittoja on luvassa vain harvoin, ja työ tuloksineen edellyttää pitkäjänteisyyttä ja systemaattisuutta. Kasvava kilpailu markkinoilla edellyttävää vahvaa resurssointia ja keskittymistä viestintään ja markkinointiin, Itänen painottaa.  

Lue myös: Tampere edelleen suurista kaupungeista vetovoimaisin – ainoina vetovoimaansa lisäsivät Espoo ja Turku

Lue myös: Suomen kärki-Citymarketin kauppias haluaa korjata piispanmunkkien nimeä koskevan epäkohdan: ”Tarvitsisimme aluksi noin 15 lavallista piispiksiä”

MAINOS
MAINOS