Vaikuttajamarkkinoinnin teknologiayritys Promoty kysyi suomalaisilta vaikuttajilta, kuinka usein he tekevät kaupallisia yhteistöitä, minkä perusteella he valitsevat yhteistyönsä ja kuinka he hinnoittelevat ne.
Noin kolmas osa vastaajista (31,8 prosenttia) kertoo tekevänsä kaupallisia yhteistöitä 2–3 kertaa kuussa. Muut vastaajat tekevät yhteistöitä kerran kuussa tai harvemmin.
– Kun yritys valitsee vaikuttajia yhteistyöhön, on hyvä tarkastella vaikuttajan profiilia ja katsoa kuinka paljon hänen sisällöstään on maksettua mainontaa. Mitä tarkemmin vaikuttaja valitsee yhteistyönsä, sitä harvemmin hän yleensä tekee julkaisuja, jotka ovat maksettuja mainoksia. Tämä kertoo yhteistöiden aitoudesta sekä vaikuttajan luotettavuudesta tämän seuraajille, sanoo Miisa Hälinen, Promotyn Suomen maajohtaja, tiedotteessa.
Lue myös: Näissä somekanavissa suomalaiset haluavat mieluiten nähdä vaikuttajien kaupallisia yhteistöitä
Tutkimuksen mukaan vaikuttajalle tärkeimmät kriteerit yhteistyötarjouksen hyväksymiseen ovat brändin arvojen jakaminen (82 prosenttia) sekä tuotteen tai sisällön sopivuus vaikuttajalle (67 prosenttia) ja hänen seuraajilleen (53 prosenttia).
Hälinen uskoo, että mitä enemmän vaikuttajamarkkinoinnin kenttä Suomessa kehittyy, ja mitä tietoisemmiksi sekä markkinoijat että sisällöntuottajat tulevat, sitä enemmän kiinnitetään huomiota muun muassa arvoihin eikä pelkkiin seuraajamääriin. Tällöin myös ostettujen seuraajien ongelma pienenee.
– Ostetut seuraajat ja muut epärehelliset käytännöt on itse asiassa suhteellisen helppo tunnistaa katsomalla sisällöntuottajan keskimääräistä sitoutumista, saavutetun yleisön demografisia tietoja ja niin edelleen. On markkinoijan vastuulla valita vaikuttajat myös muun kuin pelkän seuraajamäärän ja ensivaikutelman perusteella, Hälinen sanoo.
Yhteistöiden hinnan muodostukseen vaikuttavat muun muassa yhteistyön kesto, tuotteiden arvo, sisältöjen määrä, työtunnit sekä brändin vaatimukset. Tutkimuksen mukaan pitkäaikaiset yhteistyöt voivat tulla brändille edullisemmaksi.
61 prosenttia vaikuttajista toteaa lyhytaikaisen yhteistyön nostavan hintaa. Vastaavasti 39 prosenttia vaikuttajista kertoo veloittavansa yrityksiä keskimääräistä vähemmän pidempiaikaisissa yhteistöissä. Tämä johtuu siitä, että pidempien yhteistöiden koetaan tuovan enemmän taloudellista turvallisuuden tunnetta.
Tutkimuksen mukaan vaikuttajan ja yrityksen välinen kommunikaatio näyttäytyy puutteellisena. Useat vaikuttajat kertovat, etteivät he juuri koskaan tee kirjallista sopimusta brändin kanssa, eivätkä brändit juuri pyydä nähdä sisältöä ennen yhteistyön julkaisua.
13 prosenttia vastaajista kertoo, että alle puolessa heidän tekemissään yhteistöissä brändit pyysivät sisältöä esikatseltavaksi. 38 prosenttia vastasi, että useimmiten tätä ei vaadita ja 22 prosenttia vastasi, että he lähettävät sisällön brändille esikatseluun vain ollakseen varma, että brändi on tyytyväinen sisältöön.
Myös palautteen saamisessa on ollut haasteita. Vastanneista 29 prosenttia ei ole koskaan saanut palautetta brändiltä yhteistyön toteuttamisen jälkeen. 25 prosenttia vastasi, että he saavat jälkeenpäin palautetta brändiltä noin puolesta tekemistään yhteistöistä. Vastaajista 22 prosenttia kertoo saavansa palautetta brändiltä useimmissa yhteistöissä.
– Palautteen saaminen on ensisijaisen tärkeää, jotta jokainen meistä voi kehittyä tulevaisuudessa, lisää Hälinen.
Tutkimukseen vastasi 151 vaikuttajaa, joista suurin osa on alle 5000 seuraajan mikrovaikuttajia. Promotyn raportin voi lukea täältä.
Lue myös: TikTokin yhteistöissä suurin seuraajamäärä ei välttämättä takaa parasta tulosta