Suomalaisyritykset panostavat aiempaa enemmän rekrytointimarkkinointiin, kertoo Duunitorin tekemä Kansallinen rekrytointitutkimus, jossa selvitettiin muun muassa työnantajakuvan panostuksia.
Tutkimuksen mukaan työnantajabrändiin panostetaan vuosi vuodelta enemmän, koska rekrytoinnin asiantuntijoiden suurin haaste on jo vuosia ollut pätevien osaajien tavoittaminen, rekrytoiminen ja sitouttaminen.
Vastaajista 88 prosenttia sanoo, että työnantajakuva on ratkaiseva tekijä rekrytoinnin onnistumisen kannalta.
Siksi ei olekaan ihme, että työnantajakuvan rakentamiseen investoidaan koko ajan enemmän. Vielä vuonna 2016 noin joka kolmannes yritys kertoi, etteivät he käytä rahaa työnantajakuvan rakentamiseen. Tämän vuoden tutkimuksessa lukema oli enää 15 prosenttia.
Viisi vuotta sitten 18 prosenttia vastaajista kertoi edustamansa yrityksen käyttävän vuodessa vähintään 10 000 euroa työnantajakuvan rakentamiseen, mutta tänä vuonna samaa kertoi jopa 42 prosenttia. 17 prosenttia yrityksistä sanoo käyttävänsä siihen yli 30 000 euroa vuodessa. Määrä on tuplaantunut viidessä vuodessa.
– Työnantajakuvatyö ei eroa muusta markkinointi- tai brändijohtamisesta, joten on hienoa, että sen strateginen kehittäminen kiinnostaa. On tärkeää lähteä oman organisaation vahvuuksista. Työnantajabrändin täytyy perustua johonkin, joka on havaittavissa ja johon työntekijät voivat uskoa. Viestinnän täytyy lähteä sisältäpäin, sanoo Duunitorin työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto (kuvassa) tiedotteessa.