Kolumni

UGC-markkinoinnin piti tarjota autenttisuutta mutta saimmekin vain somevaikuttajia apinoivaa sisältöä

2.9.2024 7:05
Jenni Janakka
Jos ihmiset ovat jo kyllästyneet vaikuttajien kaupallisten yhteistöiden seuraamiseen, herää kysymys, kuinka kauan jaksamme seurata tuntemattomien tavisten tekemää lähes identtistä sisältöä, kysyy Jenni Janakka.

UGC (user-generated content) eli tavisten itse markkinointitarkoituksiin tekemä video-, kuva- tai tekstisisältö lupasi autenttisuutta, mutta saimmekin somevaikuttajia imitoivia taviksia. Tyypillisin UGC-markkinointimateriaali on videoita Tiktokissa, Instagramissa ja Youtubessa.

Tampereen ammattikorkeakoulussa tehtiin viime vuonna ansiokas opinnäytetyö siitä, millaiset UGC-videot toimivat parhaiten. Tulos oli, että toimivimpia ovat tuote-esittelyvideot. Ne ovat lyhyitä videoita, joilla tavallinen ihminen kertoo, kuinka hyvä tuote tai palvelu hänen mielestään on.

UGC:tä hehkuttavat painottavat, että ihmiset ovat kyllästyneitä rahanahneiden vaikuttajien kaupallisiin yhteistöihin ja nyt on oikeiden ihmisten aika. Saamme viimein jotain todellista ja elämänmakuista. 

Paskat, sanon minä.

Pyörin päiväni ratoksi selaten eri somealustojen videoita, ja vastaani tuli tasaisin väliajoin UGC-markkinointia, yleisimmin tuote-esittelyjä. Erotin videot somevaikuttajien kaupallisista yhteistöistä vain siksi, että tekijällä ei ollut sellaista seuraajamäärää kuin vaikuttajilla.

UGC:n tekijät puhuivat, testasivat tuotteita ja heiluttelivat pakkausta kameran edessä aivan kuten somevaikuttajat. UGC:n tekijät siis tulkitsevat vaikuttajien luomaa tapaa mainostaa tuotetta. UGC:tä voisikin sanoa markkinoinnin karaokeksi. Jokainen voi leikkiä vaikuttajaa. Enää ei tarvitse kerryttää seuraajien määrää päästäkseen esittelemään tuotetta.

Jos ihmiset ovat jo kyllästyneet vaikuttajien kaupallisten yhteistöiden seuraamiseen, herää kysymys, kuinka kauan jaksamme seurata tuntemattomien tavisten tekemää lähes identtistä sisältöä?

UGC on osa isompaa ilmiötä, jossa kaikki pirstaloituu. TV ja sanomalehdet ovat ahtaalla. Vaikuttajat vaihtuvat mikrovaikuttajiin ja UGC-tekijöihin, kun mainostaja koittaa tavoittaa kohdeyleisönsä hälinäisestä mediaympäristöstä viskellen pieni korvauksia sinne ja tänne. Siitä hyötyvät varmuudella ainoastaan somejätit.

Jenni Janakka on kirjailija ja puhetaiteilija, joka yhdistää työssään tieteen ja historian popularisointia omiin arkisiin havaintoihin. Hän on perehtynyt muun muassa työelämään, tasa-arvokysymyksiin ja seksuaalisuuteen. Janakka on aktiivinen Instagramissa, minkä lisäksi hän työskentelee läheisesti erilaisten vaikuttajien kanssa. Kolumneissaan hän käsittelee somea ja vaikuttajia.

MAINOS