Suomessa kehitetty innovaatio muuttaa ulkomainospaikan koiranruoan maisteluautomaatiksi.
Sarjakuvamaista koirankoppia muistuttavaa automaattia on kokeiltu jo muutamia kertoja ja vastaanotto asiakkailta on ollut aina sama.
– Eiväthän koirat ole millään halunneet lähteä automaatin luota, Hau-Hau Championin brändijohtaja Tuuli Kaarela kertoo tiedotteessa.
Projektin tavoitteena on Kaarelan mukaan tarjota koirille mahdollisuuden helposti maistaa ruokia ennen ostamista. Näin voidaan ehkäistä myös ruokahävikkiä.
Automaatin toteutuksesta vastasivat TBWA\Helsinki sekä sen brändikokemus- ja innovaatioyksikkö TBWA\Next. Automaatin leikkisän ulkokuoren sisälle piiloutuu huomattavan tekninen koneisto, jonka tehtävänä on tunnistaa lähestyvä koira, annostella oikea määrä syötävää kuppiin ja vielä puhdistaa kuppi seuraavaa ruokailijaa varten.
Tämä saavutetaan tekoälyllä toimivan kameran, servomoottoreita, desinfioivan sinivalon ja 3D-tulostettuja osia sisältävällä laitteistolla, jonka avulla automaatti toimii täysin itsenäisesti.
– En osaa arvioida tarkkaan, kuinka paljon työtunteja automaatin kehittelyyn kului, mutta joka tapauksessa aika paljon enemmän kuin tavallisen koirankopin tekemiseen, automaatin toteutuksesta vastanneen TBWA\Helsingin innovaatiojohtaja Juhana Hokkanen kertoo tiedotteessa ja jatkaa:
– Työläin, mutta myös tärkein osa projektia oli tekoälyyn perustuva kasvojentunnistus. Se varmistaa, että automaatti tarjoilee ruokaa vain koirille, eikä esimerkiksi linnuille, kissoille tai automaatin lähellä leikkiville lapsille.