🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita.
Parisen viikkoa sitten juhlittiin jokavuotinen Finnish Comms Awards -gaala, jossa palkitaan kuluneen vuoden markkinointiviestintätöitä. Sekä shortlistalla että palkittujen joukossa toistuivat useiden samojen toimistojen nimet – ja poissaolollaan loistivat monet merkittävät viestintätoimistot.
Missä olivat Ellun kanat, Kreab, Tekir ja Rud Pedersen? Miksi Miltton oli mukana vain yhdellä työllä? Markkinointiuutiset kysyi toimistojen edustajilta, mitä he ajattelevat alan kilpailuista ja mikseivät he ottaneet tämän vuoden Finnish Comms Awardsiin.
"Kilpailut eivät ole meidän näkökulmastamme kaikkein tehokkainta ajankäyttöä omaan markkinointiimme."
Eva Opas; partneri, luova johtaja, Creatives-tiimin esihenkilö; Kreab
”Me emme ole perinteinen markkinointiviestinnän toimisto, vaan keskitymme enemmän strategiseen viestintään. Tämän vuoksi alan kilpailut eivät palvele tarpeitamme tai vastaa liiketoimintamme tavoitteita.
Emme osallistu alan kilpailuihin lainkaan. Arvostamme sitä, että alalla on kilpailuja, mutta olemme arvioineet, että niiden hyöty meille jää vähäiseksi. Toimintamme perustuu monilta osin luottamuksellisiin projekteihin, joita emme halua nostaa esille kilpailuissa. Strategisena viestintätoimistona keskitymme asiakassuhteiden syventämiseen ja pitkäjänteiseen yhteistyöhön, mikä ei aina sovellu kilpailuissa esitettäväksi.
"Toimintamme perustuu monilta osin luottamuksellisiin projekteihin, joita emme halua nostaa esille kilpailuissa."
Pidämme kuitenkin tärkeänä, että alalla järjestetään kilpailuja, sillä ne tuovat esiin monipuolista osaamisia ja nostavat koko toimialan näkyvyyttä.”
Taru Tujunen, toimitusjohtaja, Ellun kanat
”Finnish Comms Awards on meille väärä kilpailu, sillä se on turhan ahdas lokero meille. Olemme jo muutaman vuoden halunneet profiloitua muutos-, emme viestintätoimistona. Suomessa vain vähän toimistoja, joissa yritetään ymmärtää muutosta ja mitata sen vaikutusta. Olemme kyllä osallistuneet ulkomaisiin kilpailuihin ja pärjänneet niissä.
"Maailmassa, jossa kommunikaatio on muuttunut ja muuttuu tosi paljon, voisi kisaakin kehittää tai ainakin pohtia asiaa."
Minusta olisi syytä miettiä, onko perinteinen viestintätoimistokilpailu oikeanlainen. Maailmassa, jossa kommunikaatio on muuttunut ja muuttuu tosi paljon, voisi kisaakin kehittää tai ainakin pohtia asiaa. Viestintä on työkalu muutokseen ja asioiden tekemiseen uudella tavalla. Voisiko projektien vaikuttavuutta arvioida moniulotteisemmin kuin vain perinteisen viestinnän näkökulmasta? Olisiko syytä arvioida ennemmin vaikkapa muutoksen aikaansaamista?
Kilpailuja tarvitaan, koska niissä pääsee vertaamaan oman tekemisen tasoa kilpailijoihin. Jos kisoissa pärjää, voi sitä tietenkin hyödyntää myynnissä. Sitä mekin olemme tehneet.”
Karoliina Heimo, viestintäjohtaja ja Maiju Pellikka, viestintäkonsultti, Rud Pedersen
”Olemme kokeneet, että Finnish Comms Awards -kilpailussa voivat menestyä lähinnä suurelle yleisölle suunnatut markkinoinnilliset, isolla rahalla tehdyt kampanjat. Meidän asiakastyömme on usein luonteeltaan hyvin viestinnällistä, ei niinkään markkinoinnillista. Työmme on usein yhteiskunnallisen luonteensa takia suunnattu rajatulle kohderyhmälle, esimerkiksi päättäjille ja asiantuntijoille, eikä rahaa välttämättä käytetä lainkaan näkyvyyden lisäämiseksi. Â
Osallistumme kisoihin, jos meillä on vahva usko, että hankkeella on todellisia menestymisen edellytyksiä kilpailussa. Hakuprosessit kilpailuihin ovat todella aikaavieviä. Hakemus täytyy valmistella huolella, ja jos pääsee shortlistalle, myös pitchiin valmistautuminen ja osallistuminen vievät paljon aikaa ja huomiota normaalilta asiakastyöltä ja markkinoinnilta. Â
"Samat toimistot kilpailevat vuodesta toiseen samoissa kategorioissa."
Kilpailut eivät ole meidän näkökulmastamme kaikkein tehokkainta ajankäyttöä omaan markkinointiimme, johon meillä on pienehkönä viestintätiiminä joka tapauksessa rajatut resurssit. Kun pitää miettiä, mihin suuntaamme aikaamme, kaikkein tärkeintä on tehdä asiakastyömme hyvin, sillä viime kädessä saamme asiakkaamme suosittelujen kautta. Â
On totta kai tärkeää, että Suomessa viestinnällä on oma kilpailu ja että viestintätyöt saavat tunnustusta. Kilpailun uskottavuus on kuitenkin vähän horjunut. Samat toimistot kilpailevat vuodesta toiseen samoissa kategorioissa, eikä kaikkia suuria toimistoja kilpailussa näy.
Ja välillä gaalaa seuratessa on tullut epävarma olo siitä, millä perustein töitä oikeasti arvioidaan. Monta silmäparia on saattanut nähdä jonkin kampanjan sisältöjä ostetun näkyvyyden ansiosta, mutta mikä on todellinen vaikutus lukujen takana? Onko meillä ylipäätään yhteiset käsitykset mittareista ja vaikuttavuudesta? Vaikuttavuus voi tarkoittaa myös tehokasta ja tarkasti kohdennettua tekemistä. Kilpailussa korostetaan toimiston ja asiakkaan välistä yhteistyötä, mutta välttämättä asiakkaallakaan ei ole aina kykyä ymmärtää ja nähdä hyviltä näyttävien lukujen taakse. Â
"Nykyisillä spekseillä töistämme ei saa mitenkään Finnish Comms Awardsissa menestyvää kilpailutyötä."
Vaikka kilpailussa on nykyisin kaksi pääkategoriaa, meidän on hankala nähdä, että vaikkapa juuri Rud Pedersenin tekemää työtä kilpailussa noteerattaisiin. Neuvonantomme on Suomen huippua ja vaikuttavaa, mutta kilpailun nykyisillä spekseillä töistämme ei saa mitenkään Finnish Comms Awardsissa menestyvää kilpailutyötä.Â
Olemme kyllä osallistuneet alakohtaisiin kilpailuihin, kuten Lääketeollisuus ry:n Vuoden lääkeinformaatioteko -kilpailuun.”
Lue myös: Finnish Comms Awards -palkinnot jaettiin eilen – vuoden viestintätoimisto on Ahjo
Varpu Varpela, Business director ja Creative director, Miltton
”Miltton osallistui Finnish Comms Awardsiin yhdellä työllä, ja aloite tähän tuli asiakkaaltamme. Tämä on ylipäänsä lähtökohtana kilpailuihin osallistumisessa – asiakas päättää aina mahdollisesta mukaan lähtemisestä. Tämä ohjaa sitä, millaisiin kilpailuihin osallistumme ja miten aktiivisesti.
Seuraamme kenttää mielenkiinnolla, mutta kilpailut eivät ole meille itseisarvo. Taustalla tässä on Milttonin palvelualueiden laajuus, joka ulottuu viestinnästä ja markkinoinnista brändinkehitykseen, vastuullisuuskonsultointiin, strategiakonsultointiin, yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, pääomamarkkinakonsultointiin, digitaaliseen kehittämiseen ja skenaariotyöhön.
"Kilpailu ei ole aina se tarkoituksenmukaisin formaatti työmme esiin nostamiselle."
Monet töistämme ovat sellaisia, ettei niitä voi sellaisenaan ilmoittaa mukaan kilpailuihin, tai kilpailu ei ole aina se tarkoituksenmukaisin formaatti työmme esiin nostamiselle. Seuraamme kyllä aktiivisesti eri toimialoihimme liittyviä keskusteluja, ja kilpailut ovat yksi areena, jossa tätä keskustelua käydään.”
Iiris Komulainen, viestintäkonsultti, Tekir
”Olemme Tekirin historian aikana entrynneet ja osallistuneet erilaisiin alan kisoihin. Harkitsemme vuosittain, millaisiin ulkoisen viestinnän ja markkinoinnin keinoihin panostamme. Toisinaan ne ovat kisoja ja toisinaan jotain muuta tekemistä.
Osallistumista harkitaan tietenkin myös asiakkaidemme kanssa tapauskohtaisesti. Tänä vuonna emme ole ilmoittaneet töitämme kisoihin.Â
Onnistumisen ja etenkin asiakkaidemme onnistumisten juhliminen on aina äärimmäisen tärkeää. Kisat, juhlistukset ja erilaiset karonkat ovat näihin hyviä keinoja.”
Lue myös: SEK:lle yksitoista Finnish Comms Awards -ehdokkuutta – katso kaikki finalistit