Marsh Supermarketissa Yhdysvalloissa skannattiin ensimmäinen tuoteviivakoodi 50 vuotta sitten.
Digitaalisuus

Uuden sukupolven viivakoodit laajalti käytössä viimeistään vuonna 2027? Yritysjätit allekirjoittivat julkilausuman GS1-standardien mukaisten QR-koodien käyttöönottamiseksi

26.6.2024 10:29
Mikko Perttunen
Tänä päivänä tulee kuluneeksi 50 vuotta ensimmäisestä viivakoodin skannauksesta myymälässä.

Joukko kansainvälisten suuryritysten johtajia on allekirjoittanut julkilausuman, jossa yritykset kannustavat vähittäiskauppaa ottamaan käyttöön uuden sukupolven viivakoodit.

Toisin kuin perinteiset viivakoodit, GS1-standardien mukainen QR-koodi eli GS1 2D-koodi vie kuluttajan verkkoon, sillä se voidaan skannata älypuhelimen kameralla. Kuluttaja pääsee näin pakkauksen kautta käsiksi tietoon esimerkiksi juuri kyseisen tuotteen alkuperästä, käytöstä, kierrättämisestä tai ympäristövaikutuksista.

Tuotekohtaiset tiedot auttavat kuluttajia vertailemaan tuotteita keskenään ja tekemään arvoihinsa perustuvia ostopäätöksiä.

Koodi eroaa kuitenkin tyypillisesti tuotteiden markkinointitarkoituksiin käytetystä QR-koodista. GS1 2D-koodi nimittäin toimii myös kassapäätteillä, kuten perinteinen viivakoodi. Tavallisesta QR-koodista GS1 2D-koodi poikkeaa myös siinä, että koska se sisältää standardimuotoista tietoa, se toimii myös toimitusketjun tiedon välittäjänä. Kassapäätteillä piippauksen aikaansaaman tuotetunnisteen lisäksi siinä voi olla esimerkiksi tuotteen erä- tai sarjanumero ja päiväystieto.

Julkilausuman laatineiden yritysten lista on vaikuttava. 21 yrityksen yhteenlaskettu markkina-arvo on noin 1,3 biljoonaa euroa. Mukana listalla ovat muun muassa Alibaba.com, Nestlé, Lidl, IGA L’oreal ja Carrefour. Yritysten tavoitteena on, että GS1 2D-koodit tulisi olla maailmanlaajuisesti laajalti käytössä vuoteen 2027 mennessä. Uutta teknologiaa testataan jo 48 maassa ympäri maailman.

Ensimmäisestä viivakoodin skannauksesta myymälässä on kulunut 50 vuotta. Kesäkuun 26. päivänä 1974 viivakoodi skannattiin tuotteesta ensimmäistä kertaa Marsh Supermarketissa Yhdysvaltojen Ohiossa. Tuote oli Juicy Fruit -purukumi. Suomessa ensimmäinen viivakoodin skannaus tapahtui vasta kesäkuussa 1983 Elannon myymälässä Helsingissä.

MAINOS
MAINOS
MAINOS