Tänään naistenpäivänä Suomen toimistokenttä sai uuden tulokkaan, kun Hanna Vartiaisen, Jenny Åkerfeldtin ja Anna Viertiön perustama Bucket Agency lanseerattiin. Viestintätoimisto uskoo puheen ja puskaradioiden voimaan, ja pohjaa toimintansa ennen kaikkea word of mouth- eli suusta suuhun leviävän tiedon ilmiöön.
Vartiainen on toiminut viimeksi Indieplacen toimitusjohtajana ja Åkerfeldt puolestaan 15 vuotta Milttonilla vaikuttaja- ja mediasuhteiden parissa. Bucket toimii läheisessä yhteistyössä Viertiön edelleen johtaman brändi- ja mainostoimisto BBO Creativen kanssa, mutta on kuitenkin itsenäinen toimija.
– Olemme toistemme kanssa tuttuja vuosien takaa, ja uskon siihen, että kun me nautimme työstämme, se näkyy myös asiakkaille. Tiedän, että tämä kuulostaa vähän kornilta, mutta kun töitä on kiva tehdä, se myös poikii hyvää, Bucketin toimitusjohtaja Vartiainen toteaa.
Bucket tekee kyllä muutakin pr-vistintää, mutta erikoistuu erityisesti word of mouth -ilmiöön eli WOM:iin.
– Kaikki pr pohjautuu suhdetoimintaan. Me pyrimme WOM:n kautta siihen, että ihmiset orgaanisesti suosittelisivat ja puhuisivat hyvää asiakkaistamme.
WOM:n ruokkimiseen on monia keinoja.
WOM:n ruokkimiseen on monia keinoja, jotka riippuvat paljon asiakkaasta ja tilanteesta. Termi ovi jäädä hieman etäiseksi, mutta Vartiainen antaa yhden konkreettisen esimerkin:
– Tapahtumat tulevat olemaan vahvasti palveluvalikoimassamme. Näissä tapauksissa emme pelkästään kutsu ihmisiä tapahtumaan, vaan mietimme tarkasti, missä vaiheessa mitäkin porukkaa kutsutaan, jotta kiinnostusta tapahtumaa kohtaa saadaan lisättyä oikealla tavalla.
– Asiakkaat ovat usein liian lähellä omaa juttuaan, eivätkä ehkä näe sitä hienoa potentiaalia, joka siinä on. Me autamme asiakasta kaivamaan sen, mikä kiinnostaa esimerkiksi mielipidevaikuttajia tai toimittaja, keitä sitten halutaankaan tavoittaa, Vartiainen lisää.
Toistaiseksi Bucketissa tekevät päivittäisesti töitä vain Vartiainen ja Åkerfeldt sekä parin viikon päästä aloittava harjoittelija. Vartainen kertoo, että uusi toimisto on herättänyt kiinnostusta, kun siitä on kerrottu BBO:n asiakkaille.
– Meillä on toki BBO:n resurssit hyödynnettävissä, jos niitä tarvitaan, mutta meidän on mietittävä myös rekrytoinnin tarvetta tulevaisuudessa, Vartiainen sanoo.
"Olemme kyllä feministinen toimisto."
Naistenpäivä ei valikoitunut naisvetoisen toimiston lanseerauspäiväksi vahingossa, mutta Vartiainen korostaa, että toimiston arvot nojaavat ennen kaikkea tasa-arvoon:
– Olen tietysti ylpeä siitä, että olemme naisia, mutta emme halua kuitenkaan alleviivata sitä, enkä koe, että saamme siitä minkäänlaista kilpailuetua. Onhan olemassa muitakin puhtaasti naisten perustamia viestintätoimistoja. Oikeastaan harmittaa, että feminismistä on tullut melkein kirosana, mutta olemme kyllä feministinen toimisto. Tämä tarkoittaa sitä, että ajamme kaikenlaista tasa-arvoa, emme mitään naisten ylivaltaa, Vartiainen sanoo.
Vartiainen toteaa, ettei pitäisi olla enää minkäänlainen tabu, että mikäli toimiston ja asiakkaan arvot eivät kohtaa, ei yhteistyötä ole syytä aloittaa.
– Työnteon pitäisi olla hauskaa ja kaikilla pitää olla kivaa, ja se toimii myös asiakkaiden suuntaan. Mikäli koemme, ettei jonkin asiakkaan kanssa työskentely sovi arvoihimme, se on totta kai tehtävä selväksi. Tämä koskee tietysti muutakin kuin tasa-arvoa. Haluamme planeetalle hyvää, mutta se vaatii myös tekoja. Ei riitä, että se vain lukee nettisivuillamme.