MAINOS: Smaily
Sähköposti- ja/tai uutiskirjemarkkinointi (tässä tekstissä käytämme enimmäkseen uutiskirjemarkkinointi-termiä) on klassinen markkinoinnin tapa, joka voi tuntua ensi-istumalta yksinkertaiselta. Markkinointiuutiskirjeitä tehdessä on kuitenkin helppo tehdä virheitä, joilla voi olla harmillisia seurauksia. Virheet voivat olla sekä teknisiä että viestin sisältöön liittyviä.
Kokosimme listan merkittävimmistä virheistä, joita uutiskirjeitä tehdessä ja lähettäessä saattaa tehdä. Näillä virheillä voi olla negatiivinen tai jopa tuhoisa vaikutus kampanjan onnistumiselle ja brändin imagolle.
Joskus joku lähettää sähköpostin tai uutiskirjeen täysin ilman testausta. Eli lähettäjä ei lähetä ensin viestin testiversiota itselleen tai kollegalleen. Se on virhe. Testaaminen on markkinointi-uutiskirjeen lähettämisen kultainen sääntö, jota tulee noudattaa. Testaamalla saatat löytää virheitä viestin ulkoasussa ja tekstissä.
Jos mahdollista, lähetä viestin testiversio kollegalle, sillä kaksi silmäparia näkee aina enemmän kuin yksi. Toinen ihminen katsoo viestiä toisesta näkökulmasta ja voi huomata pienet kirjoitusvirheet tai viestin hankalan rakenteen, jota et ole itse hoksannut. Myös kaikkien linkkien toiminta on testattava, sillä pienikin virhe linkin koodissa tekee siitä toimimattoman, jolloin viestin todellinen tarkoitus ei toteudu.
Lähetätkö sähköposteja ja uutiskirjeitä ilman että tiedät, kuinka usein sinun kuuluisi niitä lähettää tai mikä niiden vaikutus tulisi olla? Aseta itsellesi markkinoinnin ja myynnin tavoitteet. Ajattele markkinointia kokonaisuutena ja huomioi uutiskirjemarkkinoinnin vaikutus siihen.
Tavoitteita asettaessasi sinun on huomioitava monenlaisia seikkoja, kuten millä tavoin some-kampanjat voivat tuoda lisää kontakteja tai päin vastoin sekä kuinka lisätä sosiaalisen median tavoitettavuutta uutiskirjeiden avulla. Kun asennat uutiskirjemarkkinoinnin tavoitteita, on välttämätöntä päättää, tavoitteletko klikkejä, suoria vastauksia, myyntiä vaiko vain hyvää uutiskirjeen avausprosenttia.
Jotkin kontaktilistat voivat olla jopa 10-15 vuotta vanhoja eikä listan käyttäjä edes tiedä, ovatko kaikki kontakteista aktiivisia vai ei. On välttämätöntä tietää, mistä kontaktit ovat peräisin, mutta valitettavasti useimmilla yrityksillä tätä tietoa ei ole. Miksi se on tärkeää? Siksi, koska sinun on tiedettävä tapa, millä kontakti on suostunut tilaamaan uutiskirjeesi: onko hän tehnyt tilauksen nettisivuillasi, sosiaalisessa mediassa tai paperisen lomakkeen täyttämällä. Esimerkiksi jotkut myymälät keräävät yhteystietoja paperisille lomakkeille, missä yhteydessä asiakas sekä liittyy kanta-asiakkaaksi että suostuu tilaamaan uutiskirjeen.
Toiseksi on tärkeää, että tiedät, milloin kontakti on lisätty yhteystietolistallesi. Tämä on tärkeää, jotta voit siivota postituslistaasi kontaktien aktiivisuuden perusteella. Jos näet, että jokin kontakti on ollut postituslistallasi yli vuoden, mutta ei ole sinä aikana avannut yhtäkään uutiskirjettäsi tai markkinointisähköpostiasi, voit poistaa hänet listaltasi. Kontakti ei ole enää hyödyllinen sinulle.
Aiherivi on ensimmäisiä asioita, jonka huomaamme sähköpostilaatikossamme, ja hyvin todennäköisesti aiherivin kiinnostavuuden perusteella teemme päätöksen, avaammeko viestin vai emme.
Aiherivin tulisi herättää vastaanottajan kiinnostus eikä se saa johtaa vastaanottajaa harhaan. Joskus aiherivin alkuun lisätään esimerkiksi lyhenne “RE:”. Se antaa vaikutelman, että vastaanottaja olisi joskus lähettänyt viestin, johon markkinoija nyt vastaa. Todellisuudessa vastaanottaja ei ole koskaan ollut yhteyksissä markkinointiviestin lähettäjään. Psykologisessa mielessä viesti luo vastaanottajalle tunteen, että hänen pitäisi se avata. Todellisuudessa tämänkaltainen teko on vain lukijan pettämistä.
Toinen virhe on kirjoittaa aiheriville aiheesta, joka ei ole millään lailla liity varsinaiseen asiaan. Viestisi voi esimerkiksi käsitellä lounastarjouksia, mutta kirjoitat aiheriville täysin käsittämättömän “Vältä näitä virheitä”. Lukijasi ei tietenkään ymmärrä, mitä haluat sanoa ja viestisi päätyy todennäköisesti roskakoriin. Mieti siis huolellisesti, mikä on viestisi tärkein sanoma. Kun luot sen ympärille hyvän, relevantin aiherivin, lukijasi todennäköisesti avaa viestisi.
Hyvän aiherivin lisäksi kiinnitä huomiota sähköpostisi tai uutiskirjeesi esikatselutekstiin (preview text). Sen avulla voit vakuuttaa lukijaasi entisestään avaamaan viestisi. Jos et käytä esikatselutekstiä, pelkkä aiherivi ei välttämättä riitä siihen, että lukija ymmärtäisi viestisi merkityksen tai innostuisi viestisi sisällöstä.
Itse asiassa voi tapahtua vielä paljon pahempaa kuin se, että lukija ei kiinnostu viestistäsi. Esimerkki elävästä elämästä: jos et lisää esikatselutekstiä, lukijasi saattaa nähdä “lopeta uutiskirjeen tilaus” -osion kohdassa, jossa esikatseluteksti normaalisti olisi. Se ei näytä ammattimaiselta eikä tee hyvää brändisi imagolle. Lue aiheesta lisää Smailyn blogista.
Toimintakehote (CTA, call-to-action) kehottaa sähköpostin tai uutiskirjeen lukijaa tekemään jonkin halutun toiminnon, kuten siirtymään nettisivulle, ilmoittautumaan tapahtumaan tai tutustumaan johonkin tuotteeseen. Jotkut uutiskirjeiden lähettäjät eivät käytä toimintakehotteita, kun haluavat vain markkinoida brändiään tai jakaa kiinnostavaa tietoa tavallisella sähköpostiviestillä. Mutta tavallisesti toimintakehote on sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoinnin kivijalka, koska se saa lukijan tekemään sitä, mitä haluamme hänen tekevän.
Psykologian käsite “valinnan paradoksi” tarkoittaa sitä, että liiallinen vaihtoehtojen runsaus on stressaavaa. Lopputuloksena ihminen ei halua valita mitään. Markkinoinnissa liian monta toimintakehotetta voi aiheuttaa sen, että lukija hämmentyy eikä klikkaa toimintakehotteista yhtäkään. Ainoa poikkeus tässä on verkkokauppa, joissa on esimerkiksi kuvat uusista tuotteista toimintakehotteineen. Tässä tapauksessa voit lisätä linkkejä enemmän kuin tavallisesti, mutta tuo kuitenkin esille vain parhaimmat tarjoukset, jotta lukija ei huku tietoon. Viestilläsi tulee olla yksi tarkoitus, ja jokaisen viestisi linkin tulisi johtaa tuota yhtä tarkoitusta kohden.
Pahin kohtaamamme virhe on ollut laittaa uutiskirjeeseen kaksi tai useampia toimintakehotteita allekkain ilman, että lukijalle lainkaan selitetään, mistä on kyse. Tällaisessa tapauksessa lukija ei luultavasti ymmärrä, mitä haluat hänen tekevän.
Personointi on nykyaikaisen sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoinnin kulmakiviä. Personointivinkkejä voit lukea tästä artikkelista. Tässä tekstissä käsittelemme asiakkaan puhuttelemista hänen etunimellään, mikä on yksi personoinnin tavoista. Henkilökohtainen puhuttelu heti uutiskirjeen tai sähköpostin alussa luo läheisemmän tunteen ja lisää viestin avaamisen todennäköisyyttä. Tavoitteesi on lähestyä asiakastasi henkilökohtaisesti.
Huomaa kuitenkin, että kontaktilistallasi saatta olla henkilöitä, joista sinulla ei ole muuta tietoa kuin heidän sähköpostiosoitteensa. Et siis tiedä esimerkiksi heidän etunimeään. Tässä tapauksessa sinulla täytyy olla lukijaasi puhutellessa varavaihtoehto (fallback option), jotta viestisi eivät näyttäisi kummallisilta. Jos kontaktin etunimeä ei ole tiedossa kontaktilistalla, sähköpostin automatiikka jättää etunimen tilalle joko tyhjän tilan tai koodinpätkän, jonka tilalla muuten olisi vastaanottajan etunimi. Ilman varavaihtoehtoa tervehdyksesi voi siis olla esimerkiksi “Hei, !” tai “Hei, {{etunimi}}”. Tämä on täysin turha virhe, jonka voi välttää helposti varavaihtoehtoa käyttämällä. Voit lisätä varavaihtoehdoksi vaikkapa sanan “hyvä asiakkamme” tai “hyvä lukija”.
Kun testaat viestiä lähettämällä sen itsellesi tai kollegallesi, näet, kuinka viestisi on personoitu (sikäli kun etunimesi on kontaktilistalla olemassa). Testaamalla siis näet, toimiiko personointi ylipäänsä. Tarkista kontaktilistaltasi, onko kontakteistasi tiedossa heidän etunimensä. Jos et sitä tee, asia selviää vasta sitten, kun uutiskirjeesi on jo lähtenyt vastaanottajan sähköpostiin.
Tämä luku on tärkeä sinulle, joka markkinoit usealla kielellä. Useimmilla sähköpostipalveluntarjoajilla sähköpostin pakolliset elementit ovat näkyvissä oletuksena. Tällaisia elementtejä ovat “lue selaimessa”- ja “lopeta tilaus” -painikkeet sekä lähettäjän yhteystiedot. Jotkut markkinointiviestien kirjoittajat saattavat ajatella, että näitä osioita ei voi muuttaa ja jättävät ne sikseen. Tosiasiassa nämäkin kohdat tulee kääntää kielelle, jota uutiskirjeessä muuten käytetään.
Jos uutiskirjeesi ovat esimerkiksi suomeksi, olisi epäkohteliasta jättää teknisiä tekstejä kääntämättä. Eri kielet ovat kauniita. “Lue uutiskirje selaimessa” tai “Lopeta uutiskirjeen tilaus” ovat sujuvaa kieltä ja ennen kaikkea ymmärrettäviä kaikille suomenkielisen uutiskirjeen tilaajille.
Kun käännät teknisiä linkkejä, ole varovainen, ettet poista niitä. Yksityiskohtaisemmat ohjeet löydät tästä Smailyn oppaasta.
Aiherivin ja esikatselutekstin lisäksi katsomme sähköpostilaatikkoa silmäillessämme, keneltä olemme viestin saaneet. Jos viestin lähettäjänä on kylmä, tekninen “DoNotReply”, se tuntuu varsin luontaantyöntävältä. Nimen tunnistaminen on tärkeää. Jos viesti on tutulta henkilöltä tai organisaatiolta, luotamme lähettäjään ja viestin avaamisen todennäköisyys kasvaa. Lisäksi viestin sisällöllä on lukijaan suurempi vaikutus ja lukija klikkaa tutun lähettäjän viestien toimintakehotteita herkemmin.
Markkinoijan tavoite on olla yhteydessä asiakkaaseen. Jos käytämme yhdenkin kerran “DoNotReply”-lähettäjää, asiakas tuntee välittömästi, että hänen kanssaan ei haluta olla tekemisissä. Jos postilaatikkosi pullistelee viestejä, joihin sinun tulisi vastata, käytä automatisointia: lähetä automaattinen kiitosviesti, ohjaa vastaanottaja nettisivusi UKK-osioon tai lähetä automaattinen vahvistusviesti siitä, että lähettäjälle vastataan pian. Vastaaminen tuo tunteen, että yritämme lieventää asiakkaan ongelmia ja että haluamme olla asiakkaan palveluksessa.
Oleellinen osa uutiskirjettä on se, että lukija voi lopettaa sen tilaamisen milloin tahansa. Valitettavasti edelleen on yrityksiä, jotka eivät tarjoa tätä mahdollisuutta asiakkailleen. Jotkut saattavat olla niin hävyttömiä, että lisäävät “lopetan tilauksen” -linkin uutiskirjeeseen samalla värillä kuin uutiskirjeen taustaväri. Linkki on olemassa, mutta sitä ei huomaa. Joskus “lopetan tilauksen” -linkki on lisätty niin pienellä, että sen näkee vain suurennuslasilla. Tällaiset kikkailut johtavat hyvin nopeasti siihen, että viesti päätyy roskapostiin. Muista, että mahdollisuus uutiskirjetilauksen lopettamiseen on pakollinen osa viestiäsi.
Tietysti jokainen haluaisi, että oma postituslista kasvaisi jatkuvasti. Sen sijaan ajattele, että on hyvä, jos asiakas ei enää halua uutiskirjeitäsi. Tällainen asiakas ei kuitenkaan toisi sinulle myyntiä, ja brändillesi on enemmän harmia siitä, että asiakas on ärsyyntynyt viesteistäsi.
Lisää “lopetan tilauksen” -linkki samalla fonttikoolla kuin muukin teksti ja valitse linkin väriksi selvästi muusta tekstistä erottuva väri.
Toivottavasti tässä tekstissä ei ollut yhtäkään sinulle tuttua virhettä! Tekevälle kuitenkin sattuu. Haluamme auttaa sinua markkinointiponnistuksissasi. Jos näet jonkun tekevän jonkin tässä tekstissä esitellyistä “kuolemansynneistä”, lähetä hänelle tämä artikkeli. Muista, että suurin osa virheistä paljastuu testatessa. Toivotamme sinulle menestyksekästä testausta ja unohtumattomia uutiskirjeitä!