MAINOS: Smaily
Sähköposti- ja/tai uutiskirjemarkkinointi ei koskaan ole ollut vaivattomin markkinoinnin väline. Matkalla voi olla monenlaisia sudenkuoppia kirjoitusvirheistä asiakastietojen kehnoon hallintaan. Monet kuluttajat eivät luota sähköposteihin ja uutiskirjeisiin tai vain ohittavat ne, varsinkin, kun monien sähköpostilaatikot pullistelevat postista joka päivä.
Haasteista huolimatta uutiskirjemarkkinoinnissa sijoitetun pääoman tuotto (ROI) on loistava ja markkinointikeinona se on erinomainen liidien keräämisen tapa. Uutiskirjemarkkinointi ansaitsee jokaisen yrityksen huomion – ja saman huomion ansaitsee personointi, uutiskirjemarkkinoinnin peruspilari. Tässä tekstissä tutustutaan vuoden 2022 olennaisimpiin uutiskirjemarkkinoinnin personoinnin trendeihin, jotta omien kampanjoiden hienosäätäminen olisi helpompaa.
Tämä kysymys ei ole yksinään kovin arvokas, sillä personointi on tunnetusti peruspilari uutiskirjemarkkinoinnissa ja markkinoinnissa ylipäänsä, ja monet tutkimukset ovat todistaneet sen hyödyt. Uutiskirjemarkkinoinnissa personointi parantaa avausprosenttia, klikkaussuhdetta, asiakaskokemusta sekä vahvistaa asiakassuhdetta ja jopa kasvattaa yksittäisen ostoksen arvoa.
Siksi tärkeämpää onkin kysyä, miksi uutiskirjeiden personointi on tärkeää juuri nyt, vuonna 2022 ja tästä eteenpäin. Nostamme esiin muutamia tärkeitä kehityskulkuja edellä mainittujen etujen lisäksi.
Lyhyesti sanottuna: uutiskirjemarkkinointi on muuttumassa haastavammaksi, mutta personointi on keino vastata haasteisiin.
Pitäen mielessä edellä mainitun markkinoinnin kokonaiskuvan, tässä artikkelissa syvennytään uutiskirjemarkkinoinnin tämän vuoden kuuteen tärkeimpään trendiin.
Personointi alkaa aina terveestä osoitelistasta. Se vaikuttaa liidien laatuun, avausprosenttiin ja ennen kaikkea tuo luotettavuuden tunteen. Hyvän kontaktilistan luomiseen on käytettävä aikaa ja, mikä tärkeintä, varmistettava kontaktien suostumus viestien vastaanottamiseen. Kukaan ei halua uutiskirjeitä lähettäjältä, jota ei tunne tai josta ei välitä.
Muista seuraavat oleelliset seikat:
Asiakaspolun kartoittaminen on varmasti tämän vuoden ja tulevaisuuden tärkeimpiä uutiskirjemarkkinoinnin personoinnin trendejä. Kun yritykset käyttävät yhä useampia markkinointikanavia ja personoinnin merkitys kasvaa, asiakaspolun kartoittaminen ansaitsee yhä vahvemmin paikkansa markkinoinnin peruselementtinä.
Selkeä näkemys asiakaspolusta antaa uutiskirjemarkkinointiin seuraavia huomattavia hyötyjä:
Kun katsotaan konkreettisesti yksittäisen sähköpostin ja/tai uutiskirjeen rakennetta, markkinoinnin tuloksiin vaikuttaa merkittävästi myös BIMI. Lyhenne tulee sanoista Brand Indicators for Message Identification. Juhlavasta nimestään huolimatta kyseessä on yksinkertainen asia: uutiskirjeen lähettäjän tulee aina huolehtia, että viestissä on tunnistettava brändin logo ja/tai muita asiakkaalle tuttuja visuaalisia elementtejä. Se luo luottamusta ja parantaa avausprosenttia.
Tämä on osa “inboxin ulkonäköä”, josta olemme kirjoittaneet tässä artikkelissa. Muita kokonaisuuteen kuuluvia asioita ovat
BIMI on myös lisävahvistus sille, että vastaanottaja tietää saavansa itseään hyödyttävää sisältöä. Visuaalinen elementti nousee esille tekstistä ja luo tuttuuden tunteen. BIMI helpottaa markkinoijan työtä: viesti on personoitu minimaalisella vaivalla ennen kuin lukija on edes avannut viestiä.
Yksinkertaisuus ja minimalismi ovat vuoden 2022 tärkeimpiä uutiskirjemarkkinoinnin personoinnin trendejä. Tämä on ollut nähtävissä myös verkkosivujen suunnittelussa, oli kyseessä sitten laskeutumissivu, tuotesivu tai blogi. Sama pätee uutiskirjemarkkinointiin - ja personoinnin tulee seurata tätä kehitystä.
Pelkistetty, yksinkertainen uutiskirjeen leipäteksti (body) tuo parempia tuloksia, kun taas sekavat, kirjavat sisällöt saavat lukijan hylkäämään viestin. Yksinkertaisuuden etuja ovat seuraavat seikat:
Esimerkki listan kolmannesta kohdasta on tämä Asanan selkeä, leipätekstiin nojaava uutiskirje:
On silti muistettava, että yleisöjä on erilaisia eikä liika yksinkertaisuus pure kaikkiin. Esimerkiksi nuoremmat kuluttajat voivat haluta enemmän ilmeikkyyttä sisältöön. Joten pidä viestiesi yleislinja yksinkertaisena, mutta säädä sitä kohderyhmän mukaan.
Interaktiivinen sisältö kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Animoidut sosiaalisen median postaukset ja markkinoinnin pelillistäminen ovat siitä esimerkkejä. Sama pätee uutiskirjemarkkinointiin.
Vuonna 2022 uutiskirjeiden personoinnissa voi kokeilla esimerkiksi näitä interaktiivisuuden trendejä:
Voit aloittaa interaktiivisuuden luomisen yksinkertaisilla visailuilla ja kyselyillä ja laajentaa sitten valikoimaa haluamasi mukaan. Pelkästään näillä hyväksi havaituilla interaktiivisilla sisällöillä voit kartoittaa asiakkaan ostopolkua, saada palautetta yleisestä verkkoläsnäolostasi ja tarjota hauskan ja viihdyttävän kokemuksen olemassaoleville ja potentiaalisille asiakkaillesi.
Kun olet päässyt pisteeseen, jossa ymmärrät asiakkaasi tarpeet ja asiakaspolut, voit seuraavana askeleena siirtyä käyttämään vielä yhtä vuoden 2022 personoinnin trendeistä: käyttäytymiseen perustuvia viestejä.
Jos käytät CRM:ää tai muuta uutiskirjemarkkinoinnin automaation työkalua, tiedät hyvin, että ostajan erilaiset toiminnot laukaisevat (trigger) liikkeelle uusia viestejä ja uutiskirjeitä. Niiden avulla viestit saadaan ajoitettua mahdollisimman tehokkaasti ja luodaan syvempää asiakassuhdetta. Käyttäytymiseen perustuvat viestit toimivat samaan tapaan. Asiakas näkee viestin, joka on räätälöity hänen käyttäytymisensä mukaan.
The Children’s Placen viestintä on yksi esimerkki tästä:
Kuten näkyy, käyttäytymiseen perustuva viesti voi tehokkaasti täydentää käyttäjän ostokokemusta. Asiakas saa sisältöä, joka pohjautuu hänen kiinnostuksen kohteisiinsa ja toimintaansa. Markkinoija hyötyy siitä seuraavasti:
Oli tilanne mikä tahansa, hyvin räätälöity kommunikointi on aina parasta personointia.
Sähköposti-/uutiskirjemarkkinointi on erittäin tehokas markkinoinnin keino. Se on kuitenkin yhä haastavampaa ja vahva personointi on jo nyt äärimmäisen tärkeää parhaimpien tulosten saavuttamiseksi. Sähköpostien personoinnin trendit vuonna 2022 osoittavat, että terve osoitelista, asiakaspolun kartoittaminen, BIMI, yksinkertainen tyyli, interaktiivinen sisältö ja käyttäytymiseen perustuva viestintä tulevat jatkossakin yhä tärkeämmiksi. Sen sijaan, että tuntisit olosi tukalaksi markkinointihaasteiden äärellä, toivomme, että näillä vinkeillä voit valmistella ja hienosäätää tulevat kampanjasi yhä paremmin.