Mainos

Uutiskirjemarkkinointi verkkokaupassa – 10 keinoa, joilla kolminkertaistat myyntisi

7.2.2022 20:41
MarkkinointiUutiset
Lue vinkit tästä!

MAINOS: Smaily

Verkkokauppiaana et välttämättä aina voi olla kasvotusten tekemisissä asiakkaittesi kanssa. Silloin voi olla vaikeaa näyttää, että asiakkaat eivät ole sinulle vain numero.

Sähköpostitse lähetettävien uutiskirjeiden avulla voit pitää yhteyttä asiakkaisiisi ja saada heidät tuntemaan itsensä merkityksellisiksi ja arvokkaiksi.

Mutta satunnaisten sähköposti-uutiskirjeiden lähettäminen ei riitä. Sinun tulee hyödyntää uutiskirjemarkkinoinnin keinoja, jotka vahvistavat asiakkaittesi sitoutumista, tuovat lisää tilaajia osoitelistallesi ja lisäävät liikevaihtoa. 

Tämän tekstin avulla opit kymmenen parasta, testattua ja hyväksi havaittua verkkokaupan uutiskirjemarkkinoinnin keinoa, jotka lisäävät myyntiäasi. Kannattaa myös tutustua tähän verkkokaupan markkinointistrategioita käsittelevään artikkeliin

Ennen kuin menemme pidemmälle, on ymmärrettävä, mitä on uutiskirjemarkkinointi ja pohtia, miksi se on tärkeää. 

Mitä on uutiskirjemarkkinointi verkkokaupassa?

Verkkokaupankäynnissä tehtävällä uutiskirjemarkkinoinnilla pyritään tavoittamaan henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja lähettämään heille sähköpostitse heidän kiinnostuksen kohteittensa mukaista mainossisältöä ja muuta tietoa. 

Uutiskirjemarkkinoinnin keinoin voit olla yhteydessä olemassaoleviin ja uusiin kontakteihin sarjalla viestejä, joilla kerrot sinulla olevan jotakin sellaista, jota kontaktisi etsivät. 

Ennen kuin tutustuimme yksityiskohtaisesti uutiskirjemarkkinoinnissa toimiviin keinoihin, katsotaan, miksi sähköposti olisi verkkokaupalle hyödyllinen markkinointikanava. 

Miksi käyttää uutiskirjemarkkinointia verkkokaupassa? 

Muiden digitaalisten markkinointistrategioiden lisäksi sähköpostitse lähetettävät uutiskirjeet ovat loistava tapa hankkia laadukkaita liidejä orgaanisesti. 

80 % maailman väestöstä omistaa älypuhelimen! 90 % heistä avaa sähköpostinsa päivittäin. Siksi sähköposti on tärkein kanava kohdeyleisösi tavoittamiseksi. 

Uutiskirjemarkkinoinnin avulla voidaan tavoittaa laaja yleisö ja tuottaa konversiota matalin kuluin. Uutiskirjemarkkinoinnissa tuotto sijoitetulle pääomalle on loistava. Sähköpostitse lähetettävä uutiskirje on yksinkertaisesti tehokkain kanava myydä verkossa. 

Nyt kun uutiskirjemarkkinoinnin merkitys on selvänä, aletaan katsoa sähköpostimarkkinoinnin tapoja. 

10 uutiskirjemarkkinoinnin keinoa, joilla pääset verkkokaupassa loistaviin tuloksiin

1. Luo uutiskirjeeseen kiinnostava ja nokkela aiherivi

Uutiskirjeen aiherivi (subject line) antaa viestisi lukijalle ensivaikutelman ja kuten tiedämme, ensivaikutelma voi olla ratkaiseva. Siksi uutiskirjeen aiherivi tulee suunnitella huolella, jotta avausprosentti olisi mahdollisimman korkea. 

Aiherivin tulee olla lyhyt ja täsmällinen. Muista, että mobiililaitteilla pitkät aiherivit ovat hankalia, joten sisällytä aiheriviin vain kaikkein välttämättömin. 

Aiherivin tulisi olla sopivasti houkutteleva ja ruokkia uteliaisuutta. Älä koskaan käytä suuraakkosia tai liioittele huutomerkkien käytössä. 

Jos haluat ilmoittaa uutuudesta tai verkkokauppaasi liittyvästä päivityksestä, kokeile vaikka tämänkaltaista aiheriviä: “Nyt saat meiltä jotain aivan erityistä”.

Jos verkkokaupassasi on alennusmyynti tai annat alekoodin, muista tuoda se esille aiherivillä. Mahdollisuus säästää rahaa houkuttelee ihmisiä enemmän kuin mikään muu.

2. Huomioi uutiskirjelistasi uudet tulokkaat 

Ala tutustua uutiskirjeesi tilaajiin. Lähetä uusille tilaajille välittömästi tervetuloviesti, jotta voit alkaa luoda heihin yhteyttä ja näyttää, että arvostat heitä. Shoppailijasta tulee uskollinen asiakas vain, jos pystyt luomaan loistavan ensivaikutelman. 

Tervetuloviestien sarja on hyvä keino esitellä verkkokauppaasi, luoda odotuksia ja näyttää, miten erottaudut kilpailijoista. 

Voit myös tarjota ensikertalaisen alennuksen, joka houkuttelee uuden uutiskirjeen tilaajan ostoksille. 

3. Personoi uutiskirjeesi kohteen mukaan 

Räätälöity, personoitu lähestyminen toimii aina. Jokainen asiakas on omanlaisensa ja hänellä on omat kiinnostuksen kohteensa. Sinun täytyy tuntea asiakkaittesi tarpeet ja kiinnostuksen kohteet, jotta voit luoda markkinointiisi erilaisia kohderyhmiä. 

Sen jälkeen voit lähettää kullekin kohderyhmälle räätälöityjä uutiskirjeitä. 

Sitäpaitsi ihmisistä on aina mukava nähdä nimensä uutiskirjeen yläosassa, vaikkeivat he edes olisi kiinnostuneita tarjouksestasi.

Relevantti, hyödyllinen sisältö on uutiskirjemarkkinoinnissa elintärkeää. Asiakasuskollisuus kasvaa, kun pystyt tarjoamaan asiakkaillesi juuri sitä, mitä he haluavat. Räätälöi viestisi tarkasti, jotta voit jakaa asiakkaillesi täsmälleen heille sopivaa tietoa. 

4. Tee uutiskirjeistäsi houkuttelevia ja mukautuvia

Noin puolet kaikista uutiskirjeistä avataan mobiililaitteella. Menetät valtavan yleisön, jos uutiskirjeesi ei ole optimoitu aukeamaan hyvin mobiilissa. Huolehdi, että lähetät uutiskirjeitä, joiden ulkoasu mukautuu kaiken kokoisiin laitteisiin. Näyttökuvan pienentäminen tai suurentaminen on viimeinen asia, mitä haluat uutiskirjeen tilaajasi tekevän.

Luo siis hyvin mobiilissa toimivia uutiskirjeitä, jotta viestisi eivät päädy roskakoriin. Lisäksi voit personoida uutiskirjeitäsi esimerkiksi mieleenjäävillä kirjepohjilla.

Ja mikä tärkeintä: riippumatta siitä, millä laitteella asiakkaasi uutiskirjeitäsi lukevat, lähetä heille säännöllisesti laadukasta sisältöä.

5. Anna uskollisille asiakkaille etuja 

Sitoutuneet asiakkaat tuottavat voittoa ja tuovat pitkällä aikavälillä muita asiakkaita enemmän arvoa. Ostoksille yhä uudestaan palaavat asiakkaat ovat liiketoimintasi elämänlanka, ja heidän ansiostaan yrityksesi kehittyy ja kukoistaa. Palkitse heitä siksi ylimääräisillä eduilla. 

Luo esimerkiksi alennuskuponkeja, joita lähetät uutiskirjeessä. Käytä maksutonta alennuskuponkityökalua, jolla saat tehtyä houkuttelevan näköisiä kuponkeja hetkessä. 

Kanta-asiakasohjelman avulla saat uskolliset asiakkaat palaamaan ostoksille yhä uudestaan. Lähetä kanta-asiakkaillesi säännöllisesti uutiskirjeitä ja muistuta heitä heidän tärkeydestään. Nopein ja helpoin tapa luoda uskollinen asiakaskunta on luoda erityinen parhaimpien asiakkaitten ryhmä. 

6. Luo lisää sitoutumista suosittelijoilla 

Suusta suuhun -suosittelu on digitaalisen markkinoinnin aikakaudellakin erittäin tärkeää. Ihmiset ostavat tuotteen kolme kertaa todennäköisemmin, jos sitä on suositellut perheenjäsen tai ystävä. 

Kun luot verkkokauppaasi suosittelijaohjelman, asiakkaasi saa palkinnon tai alennuksen aina kun hän suosittelee tuotteitasi ystävälleen. 

Muista lisätä suosittelulinkki uutiskirjeisiisi. Saatat hämmästyä uusien asiakkaitten määrästä. 

7. Lähetä sopiva määrä uutiskirjeitä 

Lähetä asiakkaillesi uutiskirjeitä säännöllisesti, mutta älä tuki heidän sähköpostiaan. Tavoite on pysyä asiakkaitten mielessä ilman, että siitä tulee ärsyttävää.

Erään tutkimuksen mukaan tilausmäärä kasvaa, jos yritys, erityisesti verkkokauppa, lähettää enintään 19 uutiskirjettä kuukaudessa.

Joka tapauksessa sopiva määrä riippuu täysin toimialasta. 

Kannattaa siis kokeilla erilaisia lähetystiheyksiä, jotta näet, mikä toimii parhaiten juuri sinun liiketoiminnassasi. 

8. Lähetä muistutusviestien sarja ostoskorinsa unohtaneille

Yli 70 % verkkokauppojen ostoskoreista hylätään joka päivä! Arveletko, että nuo kaupat on menetetty lopullisesti? Väärin – hylättyjen ostoskorien konversio on yli 10 %. Sinun täytyy vain lähettää manuaalisesti tai automatisoituna sähköposteja niille asiakkaillesi, jotka poistuivat verkkokaupastasi ennen kuin suorittivat ostoksensa loppuun. 

Tälla tavoin et ainoastaan hanki asiakasta takaisin vaan myös vahvistat asiakaskokemusta. 

9. Muista lähettää “Nyt taas saatavilla!” -muistutus tuotetta odottaville 

Se, että tuote on hetkellisesti varastostasi lopussa, ei tarkoita, että asiakassuhde loppuu. Huolehdi, että asiakkaasi saa sähköpostitse muistutuksen, kun tuote on jälleen saatavilla. 

Anna asiakkaillesi mahdollisuus luoda ostoslista ja rakenna sähköpostimarkkinoinnin työkaluusi työnkulku, joka lähettää asiakkaalle automaattisesti asiakkaan ostoslistan tuotteita koskevia päivityksiä. Asiakkaista on mukava pysyä kärryillä tuotteista, joita he haluavat. Samalla muistutusten lähettäminen on hyvä keino pitää asiakkaat kiinnostuneina markkinointiviesteistäsi. 

10. Herättele hiljaisia asiakkaita ajankohtaan sopivilla tarjouksilla

Onko sinulla asiakkaita, jotka eivät vaikuta kiinnostuneilta tuotteistasi? Kiinnostus voi herätä, jos lähetät heille uutiskirjeen, joka sisältää alennuskoodin tai muistutuksen kiinnostavista kausituotteista. Verkkokaupan myynti vaihtelee voimakkaasti eri vuodenaikoina. Strateginen ja tehokas eri juhlakaudet huomiova sähköpostimarkkinointi voi tehostaa verkkokauppaasi huomattavasti.

Esimerkiksi vuoden viimeisenä kuukautena ja joulun aikaan yritys voi kasvattaa tulojaan jopa 30 % verrattuna mihin muuhun tahansa aikaan vuodesta. Kiinnostavaa, eikö? Seuraa siis kalenteria, kun rakennat verkkokauppasi uutiskirjemarkkinointistrategiaa! 

Tärkeimmät uutiskirjemarkkinoinnin vinkit verkkokauppaan: 

  • Seuraa, mitä kilpailijasi tekevät.
  • Kerää kontakteja sosiaalisen median kanavistasi.
  • Lähetä uudelle uutiskirjeen tilaajalle viesti, jossa kerrot yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi.
  • Hyödynnä automatisointia toistuvissa yhteydenottotilanteissa.
  • Luo uudelleen yhteys asiakkaisiin, jotka eivät ole olleet aktiivisia.
  • Huolehdi, että uutiskirjeissäsi ei ole sisältöä, jonka sähköpostipalveluntarjoaja voisi tulkita roskapostiksi.
  • Älä pitäydy vain sähköpostissa, vaan käytä myös muita yhteydenottotapoja. 

Lopuksi 

Sähköpostitse tehtävällä uutiskirjemarkkinoinnilla on valtava merkitys verkkokaupassa. Tämän tekstin ohjeita käyttäen voit houkutella uusia asiakkaita, pitää huolta olemassaolevista ja kasvattaa tuloja. 

Uutiskirjemarkkinoinnista hyötyvät kaikki yritykset, mutta aivan erityisesti ne, joiden budjetti on tiukka. He voivat saada uutiskirjemarkkinoinnista vauhdikkaan alun liiketoimintaansa. 

Muista hyödyntää tämän tekstin keinoja alusta alkaen, jotta saat itsellesi uskollisen asiakaskunnan ja houkuttelet prospekteja. Pienikin yritys voi saada uutiskirjemarkkinoinnista lyhyessä ajassa katapulttimaisen vauhdikkaan alun. 

MAINOS
MAINOS
MAINOS