Canva Pty Ltd
Ilmiöt

Uutta musiikkia löydetään yhä useammin TikTokista ja Instagramista

5.8.2024 11:05
Iina Kansonen
Radio on edelleen suomalaisille yleisin tapa löytää uutta musiikkia, vaikka sen merkitys onkin laskenut, kertoo tutkimus.

26 prosenttia suomalaisista luottaa radioon uuden musiikin löytämisessä, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Radio on suosituin kanava löytää uutta musiikkia, mutta sen merkitys on viime vuosina laskenut.

Radion jälkeen suosituimmat kanavat uuden musiikin löytämiseen ovat YouTube (13 prosenttia), suoratoistopalveluiden omat soittolistat tai suositukset (13), TikTok (9) sekä ystävien suositukset (7).

Erot ikäluokkien välillä ovat huomattavia. Radiosta musiikkia löytävät erityisesti 50–65-vuotiaat. Alle 30-vuotiaat sen sijaan löytävät uutta musiikkia yhä useammin somekanavista, varsinkin TikTokista ja Instagramista. Teini-ikäisille erityisen tärkeitä ovat ystävien suositukset.

MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin digitaalisia musiikin, TV:n ja elokuvien kuuntelu- ja katselutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin toukokuussa 2024 yhteistyössä Teoston, Tanskan tekijänoikeusjärjestö Kodan ja Norjan Tonon kanssa. Tutkimukseen vastasi 4000 pohjoismaista vastaajaa, joista suomalaisia oli 1000. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov.

MAINOS