Mikko Perttunen
Ilmiöt

Vähittäiskaupan aika keskustojen ensisijaisena vetovoimatekijänä on ohi – suomalaiset kaipaavat kylille nyt elämyksiä

12.6.2023 12:50
Mikko Perttunen
Ilmaiset ulkoilmatapahtumat nousevat listan kärkeen. Helsinkiläiset toivovat parempaa käveltävyyttä.

Suomalaisista 45 prosenttia on täysin tai osittain sitä mieltä, että he saavat keskustamaiset palvelut jo lähempää, eikä niiden vuoksi ole siksi tarvetta lähteä kaupunkikeskustaan, kertoo kiinteistöasiantuntija JLL:n teettämä kyselytutkimus.

32 prosenttia vastaajista esimerkiksi kertoo vähentäneensä asiointiaan keskustassa nettikaupan takia.

Kaupungeilla on kuitenkin muita keinoja houkutella ihmisiä keskustoihin. Kyselyn perusteella parhaiten ihmisiä houkuttelisivat ilmaiset ulkoilmatapahtumat, jonka nimesi 43 prosenttia vastaajista. Myös konsertit ja musiikkitapahtumat sekä puistot ja julkiset ajanviettotilat toisivat ihmisiä keskustaan.

Vain 23 prosenttia vastaajista kokee, että palveluita on suomalaisissa keskustoissa riittävästi.

– Vastauksista heijastuu keskustojen muuttuva rooli. Niistä haetaan kasvavissa määrin elämyksiä ja mahdollisuuksia ajanviettoon. Samaan aikaan keskustan ulkopuoliset kaupan keskittymät ja verkkokauppa haastavat niiden asemaa vähittäiskaupan ydinalueina, sanoo JLL:n strategisen konsultoinnin johtaja Aarne Mustakallio tiedotteessa.

Vehreyden lisääminen, puistot ja käveltävyyden parantaminen kiilaavat tutkimuksen mukaan kaupallisten palveluiden edelle.
MAINOS

Vehreyden lisääminen, puistot ja käveltävyyden parantaminen kiilaavat tutkimuksen mukaan kaupallisten palveluiden, kuten uusien ravintoloiden ja kansainvälisten huippumerkkien liikkeiden edelle.

Mustakallion mukaan tämä ei silti tarkoita, että kaupallisten palveluiden rooli häviäisi kokonaan tulevaisuudessa. Lähes neljäsosa vastaajista nimittäin vierailisi keskustassa useammin, mikäli liikkeitä ja muita ostospaikkoja olisi enemmän.

– Paras lopputulos syntyy, jos ajanviettomahdollisuuksia kehitetään muut toiminnot huomioiden. Esimerkiksi uusien vehreiden julkisten tilojen sijoittaminen kaupallisten palvelujen läheisyyteen voi saada aikaan monipuolisempaa ja kiinnostavampaa kaupunkitilaa kuin istutusten sijoittaminen esimerkiksi puhtaisiin läpikulkupaikkoihin, Mustakallio arvioi.

– Vähittäiskaupan aika keskustojen ensisijaisena vetovoimatekijänä on ohi, eikä siihen palata. Keskustoja tulisikin kehittää siten, että ne eivät nojaa pelkkään kauppaan vaan se on yksi toiminnoista muiden joukossa, hän jatkaa.

Kyselytutkimus toteutettiin Helsingin, Turun, Tampereen, Oulun ja Jyväskylän alueilla. Eri kaupunkiseutujen kuluttajien toiveet ovat pääosin linjassa toistensa kanssa.

Helsinkiläiset vastaajat kaipaavat keskustalta parempaa kävelijöiden huomioimista. Kaupungin vastaajista 22 prosenttia vierailisi useammin keskustassa, mikäli sen käveltävyys olisi parempi. Muissa kaupungeissa paremman käveltävyyden valitsi vain 13–16 prosenttia vastaajista.

Ilmaisten pysäköintipaikkojen lisäämistä toivottiin eniten Jyväskylässä, Turussa ja Oulussa, joissa yksityisautoilu on yleisin tapa saapua keskustaan. Julkinen liikenne on yleisin saapumistapa keskustaan Helsingissä ja Tampereella ja alle 35 prosenttia kummankin kaupungin vastaajista valitsi sen toivotuimpiin muutoksiinsa.

Mitkä kolme tekijää saisivat sinut vierailemaan lähikaupunkisi keskustassa useammin:

Ilmaiset ulkoilmatapahtumat 43 %

Enemmän maksuttomia pysäköintipaikkoja 33 %

Enemmän konsertteja ja muita musiikkitapahtumia 27 %

Enemmän puistoja ja julkista ajanviettotilaa 25 %

Laajempi valikoima liikkeitä ja muita ostospaikkoja 24 %

Enemmän vehreyttä katukuvassa 23 %

Parempi käveltävyys (enemmän kävelykatuja liikenteen ohjaus muualle jne.) 22 %

Laajempi valikoima ravintoloita 17 %

Suuri päivittäistavarakauppa 16 %

Enemmän museoita ja/tai gallerioita 16 %

Paremmat harrastusmahdollisuudet 10 %

Ei mikään 8 %

Kansainvälisten huippumerkkien liikkeet 8 %

Jokin muu 7 %

Fine dining-ravintolat 7 %

MAINOS
MAINOS