Vaikuttajamarkkinointi on tänä päivänä monilla yrityksillä osa markkinointimixiä, mutta koko markkinoinnin kenttää katsoessa vaikuttajamarkkinointi on vielä pieni tekijä. Suomessa on kuitenkin sama trendi kuin ulkomailla: vaikuttajamarkkinointi kasvaa vauhdilla ja ottaa koko ajan entistä suurempaa roolia mainostajien arjessa.
IAB Finlandin ja Kantarin tekemän arvion mukaan vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli viime vuonna noin 39,4 miljoonaa euroa. Kasvua nähtiin jopa 41 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.
Kyseessä on arvio, joka perustuu sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin ja arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
IAB Finlandin ja Kantarin selvityksessä vaikuttajamarkkinointi rajattiin kattamaan vaikuttajan omissa mediakanavissa – sosiaalisen median kanavissa, podcasteissa ja blogeissa – tehtävät kaupalliset yhteistyöt. Tutkimuksessa huomioitiin sekä vaikuttajien että vaikuttajatoimistojen saamat osuudet. Jos kokonaisluvusta poistetaan vaikuttajatoimistojen osuus, vaikuttajamarkkinoinnin määrän estimaatti vuodelle 2021 on 28,5 miljoonaa euroa.
Lähde: IAB Finland