Vaikuttajamarkkinnoinnin alustaa tarjoava Boksi julkaisi viime viikolla brändiuudistuksensa, jossa brändin ilmeeseen tuotiin aiempaa kirkkaampia värejä. Brändiuudistus herätti kuitenkin ihmetystä vaikuttajamarkkinoinnin toimistossa OCMG:ssä, jossa on pohdittu, miksi Boksi valitsi uuden brändi-ilmeensä vastaamaan kilpailijansa brändi-ilmettä. Boksin brändiin tuli uutena päävärinä keltainen, josta OCMG on tunnettu.
OCMG:n perustaja ja toimitusjohtaja Janika Tommila ihmettelee Boksin päätöstä, koska kyseessä on pieni toimiala.
– Värit ja fontit eivät ole täysin identtisiä, mutta meillä on tietyt fontit otsikoissa ja leipätekstissä, ja heillä näyttäisi olevan hyvin samankaltaiset käytössä. Heidän uudessa logossaan on samoja piirteitä kuin meillä. Heidän tiedotteessaan oli laitettu keltainen tausta ja mustalla teksti päälle, juuri kuten olemme aina tehneet, Tommila sanoo ja jatkaa:
– He ovat varmasti “benchmarkanneet” kilpailijoitaan uutta brändi-ilmettä tehdessä, kuten kuuluukin.
Tommila sanoo saaneensa useita yhteydenottoja Boksin lanseerattua uuden brändinsä.
– Vaikuttajat olivat meihin yhteyksissä ja kysyivät, mikä tämä homma on, ja sanoivat, että todella räikeää.
OCMG:ssä pohditaan nyt, aiheuttaako brändi-uudistus toimenpiteitä heidän osaltaan.
– Emme tietenkään omista keltaista väriä. Täytyy silti pohtia meidän juristin kanssa, onko tässä asiakkaille ja vaikuttajille sekä sidosryhmille sekaantumisen vaara, koska olemme niin tunnettuja keltaisesta brändistä. Olemme saaneet usein positiivista palautetta siitä, että brändi on jäänyt mieleen.
MarkkinointiUutiset tavoitti Boksin Head of Marketingin Taru Hakkaraisen ja kysyi vastausta OCMG:n mielipiteeseen. Hakkaraisen mukaan toimistoa ei pidetä edes Boksin suorana kilpailijana, joten sitä ei huomioitu brändiuudistusta tehtäessä.
– Teimme Kallan & Co:n kanssa kattavan kilpailija-analyysin brändityön taustalle, ja valitut kilpailijat ovat kansainvälisiä vaikuttajamarkkinoinnin tai kuva- ja videosisällöntuotannon teknologiayrityksiä. Tässä joukossa käytetään paljon pastellisia, hempeitä väriä, joten halusimme erottua heistä hieman kirkkaammilla ja rohkeammilla väreillä. Väripaletissamme on yhdeksän muutakin väriä, ja keltainen on yksi pääväreistämme, Hakkarainen avaa.
Boksin värivalinnat näkyvät muun muassa yrityksen verkkosivuilla, jossa keltainen väri ei dominoi. OCMG:llä puolestaan keltainen on selkeä pääväri.
OCMG tekee vaikuttajakampanjoita ja on niin sanotusti selkeä markkinointitoimisto. Boksi puolestaan on teknologiayhtiö, joka toimii vaikuttajakampanjoissa välikätenä eikä tee kampanjoita.
– Boksia käyttää noin 300 asiakkaan lisäksi yli 40 toimistoa, joiden joukossa on OCMG:n kaltaisten paikallisten vaikuttajamarkkinoinnin toimistojen lisäksi kansainvälisiä ketjuja mainos-, viestintä- ja mediatoimistokentältä. Boksia käyttävät toimistot vapauttavat resursseja yksittäisten kampanjoiden hallinnoimisesta, joten toimistot voivat keskittyä asiakkaiden strategioihin ja luovaan suunnitteluun, Hakkarainen selvittää.