Kolumni

Varastimme joulupukin ja se toimi – meillä on jo toimivan markkinoinnin malli, mutta miksemme käytä sitä?

17.3.2021 7:45
Ronny Eriksson
Nuoret ymmärtävät, että markkinoinnissa tarvitaan diversiteettiä ja laajan skaalan osaamista, joka syntyy yhdistämällä eri kulttuurien vahvuuksia. Markkinointialan kokenut kenttä kuitenkin laahaa perässä, Ronny Eriksson kirjoittaa.

Tasa-arvon, luovien ratkaisujen, koulutuksen ja kestävän ajattelun juuret eivät ole Pohjoismaissa, vaikka usein uskomme niin. Eivät myöskään joulupukin, lihapullien, vanhempainvapaiden ja tuulimyllyjen.

Taitomme ”varastaa” maailman parhaat konseptit omaksemme on tehnyt meistä maailman onnellisimpia kansakuntia. Markkinoinnissa emme kuitenkaan ole parhaita. Mutta me voisimme olla, jos hyödyntäisimme siinäkin taitoamme varastaa.

Pääosin toisen maailmansodan jälkeen kehittynyt Pohjoismainen hyvinvointivaltion malli on mahdollistanut yrityksille upeita kasvutarinoita. Silti markkinointimme laahaa vielä perässä siitä, missä mennään maailmalla.

Me osaamme jo varastamisen eli muilta oppimisen ja lainaamisen. Olemme ennenkin uskaltaneet lähteä maailmalle inspiroitumaan ja tuoneet parhaat opit ja ideat, kuten joulupukin ja tasa-arvon, kotiin. Se on meidän vahvuutemme, jota kannattaa hyödyntää myös markkinoinnissa.

Tarvitsemme taitoa hahmottaa varastetun konseptin vahvuudet ja yhdistää niitä johonkin omaan. Kun innovoimme ja lisäämme ulkomaan tuliaisiin omia värejämme ja arvojamme, yhdistämme parhaat palat ja luomme uutta, joka vie meitä eteenpäin niin yksilöinä kuin yhteiskuntana.

Digitalisaation myötä oppien hakeminen maailmalta on paljon helpompaa kuin esimerkiksi viikinkiesi-isillämme, jotka purjehtivat kuukausia uuden perässä. Tekosyitä ei siis pitäisi löytyä.

Taitomme ”varastaa” maailman parhaat konseptit omaksemme on tehnyt meistä maailman onnellisimpia kansakuntia.

Nuoret ymmärtävät, että markkinoinnissa tarvitaan diversiteettiä ja laajan skaalan osaamista, joka syntyy yhdistämällä eri kulttuurien vahvuuksia. Markkinointialan kokenut kenttä kuitenkin laahaa perässä. Pohjolasta puuttuu uskallus uida vastavirtaan ja erottua joukosta. Siksi upeat paikalliset innovaatiomme jäävät usein varjoon.

Måndagin perustajaa Arto Sivosta lainaten näemme jatkuvasti pintaa raapaisevia kevyitä mainossuoritteita, tylsiä kampanjoita ja yliturvallisia konsepteja. Jos olemme uskaltaneet brändätä joulupukin suomalaiseksi, miksi emme uskaltaisi toistaa samaa mallia, kun se ihan selvästi toimii?

Uskon huomiseen, jossa pohjoismainen yhteistyö luo parhaan pohjan kestävälle kasvulle. Keksijät ja yrittäjät luovat uutta, ja luovien alojen ammattilaiset kertovat siitä kiinnostavia tarinoita. Me olemme se kuuluisa onnellinen kansa, ja onnelliset ihmiset ovat tunnetusti luovempia, tehokkaampia ja sisukkaampia kuin onnettomat.

Ronny Eriksson on monipuolinen sarjayrittäjä ja markkinointialalla nuorten vetämän muutoksen kasvot, verkostojen rakentaja ja pohjoismaisen tekemisen sekä arvopohjan puolestapuhuja.

Tällä kolumnipaikalla vierailee luovia nuoria, jotka kirjoittavat vastuullisuudesta, markkinoinnista ja yrittäjyydestä. Tämän blogin aina äänessä oleva keski-ikäinen mies halusi antaa äänen myös nuoremmilleen, ja haastaa muita tekemään samoin.

MAINOS
MAINOS
MAINOS