Suomalaisten verkko-ostokset kutistuivat vuonna 2022 noin kuusi prosenttia edellisvuodesta, kertoo Kaupan liiton tuore selvitys. Vaikka vuosikausia jatkunut verkkokaupan kasvu taittuikin nyt ensimmäistä kertaa, Verkko-ostoksia tehtiin silti kolmanneksen enemmän kuin esimerkiksi ennen koronapandemiaa.
Muun muassa elintarvikkeiden, kosmetiikan, luontaistuotteiden, lemmikkieläintarvikkeiden, sisustustuotteiden ja vaatetuksen verkko-ostaminen on yleistynyt kolmen viime vuoden aikana. Pandemian hellittäminen siirsi kuitenkin selvästi kysyntää takaisin kivijalkamyymälöihin.
Ulkomailta ostettiin nyt enemmän kotimaisten verkkokauppojen kustannuksella.
Ulkomailta ostettiin nyt enemmän kotimaisten verkkokauppojen kustannuksella. Varsinkin Saksasta ja muista Pohjoismaista ostaminen kasvoi, ja samalla kotimaan verkkokauppa väheni. Toisaalta maailman suurimman verkkokauppamarkkinan eli Kiinan osuus suomalaisten verkko-ostoksista myös pieneni.
– Moni pieni kotimainen erikoiskauppa on vasta digitalisoitumisen alkumetreillä, eivätkä ne välttämättä pysty vastaamaan ulkomaisen verkkokaupan kilpailuun taloudellisen toimintaympäristön heiketessä, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvelee tiedotteessa.
Kaupan jatkuva aukiolo on suomalaisille kuluttajille suurin syy tehdä digiostoksia. Toiseksi tärkeimmäksi syyksi nousee laajempi tuotevalikoima ja kolmanneksi halvemmat hinnat.
Kotiinkuljetusta Suomessa ei sen sijaan arvosteta samaan tapaan kuin vaikkapa Saksassa ja Isossa-Britanniassa, joissa se on kaikkein suurin syy digiostamiselle. Suomessa se nähdään kaikkein pienimmäksi syyksi.
Digiostamisen vuorokausikohtainen piikki sijoittuu iltaan, keskimääräisesti iltayhdeksän tienoille. Verkko-ostoksia tehdään kuitenkin melko tasaisesti noin 10–23 välisenä aikana. Ostaminen lisääntyy virka-ajan jälkeen ja jatkuu nousevasti iltaan saakka.
Viikonpäivistä verkko-ostoksille suosituin oli sunnuntai, jonka jälkeen digiostaminen vähenee päivä päivältä aina lauantaihin saakka, jolloin ostoksia tehtiin vähiten.
Samalla kun digiostaminen pandemian aikana yleistyi, yleistyivät myös tuotepalautukset, mikä aiheutti tietysti kustannuksia yrityksille ja on ongelma myös ympäristövastuullisuuden näkökulmasta. Kaupan liiton raportissa todetaan, että maksullisia palautuksia on vaikea ottaa käyttöön, koska isot kilpailijat tarjoavat ilmaisen palautusmahdollisuuden.
Suomalaisista Kaupan liiton tutkimukseen vastanneista 28 prosenttia kertoi palauttaneensa verkkokaupan kautta ostettuja vaatteita vuoden aikana.