Kuva: Canva Pty Ltd.
Myynti

Verkko-ostaminen kääntyi viime vuonna neljän prosentin kasvuun – kasvun vetureina ulkomaiset verkkokaupat

18.3.2025 11:45
Mikko Perttunen
Erityisesti kosmetiikan ja terveyden verkko-ostokset kasvoivat viime vuonna.

Kaupan liiton verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna verkkokaupasta tuotteita yhteensä lähes 5,4 miljardilla eurolla.

Kahden vuoden pudotuksen jälkeen verkko-ostaminen kääntyi vuonna 2024 neljän prosentin kasvuun.

Kotimainen verkkokauppa kasvoi kuitenkin vain kaksi prosenttia, kun ulkomailta ostaminen puolestaan yhdeksän prosenttia. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on arviolta runsaat 37 prosenttia, ja se on ollut kasvussa jo kolme vuotta. Samalla kotimaisten verkkokauppojen myynti ulkomaille on vain noin seitsemän prosenttia liikevaihdosta.

"Kyse ei ole pelkästään kiinalaisesta halpakaupasta."
MAINOS

– Kotimaisen verkkokaupan osuus kasvoi 2010-luvulla lähes vuosittain, kun suomalaiset kaupat ja brändit alkoivat digitalisoitua ja vahvistaa online-kanaviaan. Pienimmillään ulkomaisen verkkokaupan osuus oli keskellä pandemiaa vuonna 2021, jolloin se oli noin 33 prosenttia, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kuvaa kehitystä tiedotteessa.

Viime vuonna vähittäiskaupan myynti Suomessa pieneni, mutta samalla kuluttajien ostokset online-kanavista ja ulkomailta kasvoivat. Tämä näkyy muun muassa muodin verkko-ostoksissa, jotka lisääntyivät samaan aikaan, kun Suomessa toimivan muodin erikoiskaupan myynti laski.

– Kyse ei ole pelkästään kiinalaisesta halpakaupasta, sillä muutenkin edullisempien brändien ja tuoteryhmien globaali tarjonta on kasvanut monissa tuoteryhmissä. Hyvä esimerkki tästä ovat suomalaisten terveystuotteiden ja kosmetiikan ostokset, Kurjenoja kertoo.

Kosmetiikan ja terveyden alat kasvavat juuri nyt ympäri maailmaa. Kasvua siivittävät muun muassa erilaisten ravintolisien ja anti-aging-tuotteiden lisääntynyt kysyntä, japanilaisten ja korealaisten ihonhoitorutiinien yleistyminen sekä varsinkin ulkomaisen halpakosmetiikan ja edullisempien brändien tarjonta.

Suomalaisten kosmetiikan ja terveyden verkko-ostokset kasvoivatkin viime vuonna peräti 22 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Kaupan liiton mukaan suomalaisten kosmetiikan online-ostosten lisääntymistä selittää myös kaksi muuta globaalia trendiä: miesten kasvava kosmetiikan käyttö sekä 2010-luvulta lähtien syntynyt alfa-sukupolvi, joka on kansainvälisen kosmetiikkateollisuuden uusi kohderyhmä.

MAINOS