Suomalaisten halukkuus ostaa verkosta kasvoi vuoden 2021 lopulla, selviää Klarnan kyselytutkimuksesta.
Klarnan ostoindeksin mukaan suomalaisten halukkuus ostaa verkosta kasvoi 8 prosenttia vuoden viimeisellä neljänneksellä verrattuna kevääseen.
Eniten verkkoshoppailua harrastettiin Lapissa: lappilaiset tekivät 20 prosenttia enemmän verkko-ostoksia kuluttajaa kohden kuin kuluttajat keskimäärin Suomessa. Toiseksi eniten shoppailtiin Pohjanmaalla (12 prosenttia yli valtakunnallisen keskiarvon) ja Uudellamaalla (9 prosenttia). Kunnista verkossa shoppailtiin eniten Muoniossa, Utsjoella ja Tammelassa.
Suomessa suosituin aika verkossa shoppailulle on myöhäisilta, erityisesti klo 21 alkaen. Päivistä suosituin on sunnuntai.
Joka kolmas (36 prosenttia) suomalainen uskoo tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa vuoden kuluttua. Luku on pysynyt tasaisena läpi vuoden.
Suomalaiset tutustuvat kaikista tutkimuksen maista todennäköisemmin tuotteisiin verkossa ennen kivijalkamyymälässä vierailua. Suomalaisista 72 prosenttia tekee tämän taustatyön usein ja 98 prosenttia ajoittain.
– Haluamme jatkossa välttää puhumasta verkkokaupoissa ja myymälöissä ostamisesta kahtena eri aiheena. Jälleenmyynnin digitalisaatio etenee pandemian jatkuessa, ja kuluttajat etsivät jatkossakin palveluja ja jälleenmyyjiä, jotka tarjoavat kattavammin tietoa tuotteista, joiden avulla kuluttaja voi tehdä parhaan katsomansa ostopäätöksen, sanoo Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz tiedotteessa.
72 prosenttia suomalaisista käyttää älypuhelinta tuotteiden etsimiseen, arvostelujen lukemiseen ja hintojen vertailuun ennen ostopäätöksen tekoa myymälässä. Tietokone on kuitenkin edelleen suositumpi vaihtoehto yli puolelle (58 prosenttia) kuluttajista.
Älypuhelimen suosio verkko-ostamiseen kasvoi vuoden 2021 aikana. Keväällä joka neljäs (25 prosenttia) suomalaisista shoppaili verkossa mieluiten puhelimella, loppuvuodesta taas lähes joka kolmas (32 prosenttia) suosi puhelinta.
Klarnan loka-joulukuussa 2021 toteutettuun tutkimukseen vastasi yli 18 000 kuluttajaa maailmalta, mukaan lukien 1668 suomalaista. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Klarnan omaa ostodataa.