Kansainvälisesti 15 maassa 650 työntekijää työllistävä verkkokaupan ja digitaalisen kokemuksen asiantuntijayritys Vaimo listasi tuoreessa raportissaan digitaalisen kaupankäynnin trendejä vuonna 2024.
Suomessa Vaimo Finland Oy:n liikevaihto vuonna 2022 oli 6,7 miljoonaa euroa ja yritys työllisti 46 henkilöä Oulussa, Helsingissä ja Jyväskylässä.
Raportissa arvioidaan, että vuosi on haastava ja sitä leimaavat liian täydet varastot, joten yritykset priorisoivat ylimääräisten tavaroiden myynnin saavuttaakseen budjettitavoitteensa.
Yritykset käyttävät raportin mukaan tänä vuonna personointia, luovat kustomoituja front-end-kokemuksia ja hyödyntävät tekoälytyökaluja tarjotakseen räätälöidympää asiakasvuorovaikutusta.
Tekoäly parantaa ostokokemusta entistä tarkemmilla ja kontekstitietoisemmilla hakuominaisuuksilla.
Tekoälyn tuomista eduista verkko-ostoksissa yritys nostaa esiin erityisesti kolme seikkaa:
Ensinnäkin tekoäly parantaa ostokokemusta entistä tarkemmilla ja kontekstitietoisemmilla hakuominaisuuksilla. Analysoimalla käyttäjien käyttäytymistä ja mieltymyksiä tekoälyalgoritmit voivat tuottaa vahvasti personoituja tuotesuosituksia, jotka kasvattavat asiakastyytyväisyyttä ja konversioasteita.
Keskustelevan ostamisen eli conversational shoppingin ansiosta asiakkaiden on helpompi löytää se, mitä he tarvitsevat. Tuotteiden läpikäymisen sijaan ostajat voivat käydä tekoälyn avulla toimivien chatbottien tai ääniavustajien kanssa keskusteluja luonnollisella kielellään, jolloin he voivat kuvailla tarpeensa ja saada räätälöityjä tuote-ehdotuksia.
Chatbot-markkinoiden arvon ennustetaankin nousevan liki neljään miljardiin dollariin vuoteen 2030 mennessä, joten Vaimossa odotetaan niiden käytön kasvavan huimasti tulevan vuoden aikana.
Vaimon raportin mukaan tekoäly myös yksinkertaistaa kustomoitujen ratkaisujen kehittämistä koodin generoinnin avulla. Tämä teknologia avustaa yrityksiä verkkokauppa-alustojen luomisessa ja ylläpidossa, automatisoi web-kehityksen useita osa-alueita ja tekee siitä kustannustehokkaampaa.