Suomalaisissa markkinointi- ja myyntiorganisaatioissa nähdään, että dataan perustuva asiakaskokemus tarjoaa merkittävää kaupallista potentiaalia, mutta suurimpana haasteena on datan hyödyntäminen tehokkaasti.
Asia selviää digitaaliseen myyntiin erikoistuneen Columbia Roadin verkkokaupan ja myynnin päättäjille suunnatussa tapahtumassaan teettämästä kyselystä.
Kyselyssä 53 prosenttia vastaajista piti prosessien, osaamisen ja toimintatapojen kehittämistä kriittisenä haasteena, ja 51 prosenttia nosti esiin puutteet data-arkkitehtuurissa, laadussa ja datan keräämisessä. Vastaajia oli yhteensä 106.
27 prosenttia vastaajista näki haasteena vision puutteen asiakasdatan hyödyntämisessä. Vain kahdeksan prosenttia näki haasteeksi vaikuttavien esimerkkien löytämisen omalle liiketoiminnalleen.