Verkkokaupankäynti laski globaalilla tasolla tammi-maaliskuun aikana edellisvuoteen nähden, kertoo CRM-palveluita tarjoavan Salesforcen analysoimaan dataan perustuva raportti. Salesforcen Shopping Index -tulokset perustuvat yli miljardiin verkkokauppatapahtumaan yli 40 maassa sekä kolmansien osapuolten tuottamiin tutkimuksiin.
Digitaalinen liikenne kasvoi yleisesti 6 prosenttia, mutta ostoskulutus laski 7 prosenttia. Kuluttajat siis käyttävät enemmän aikaa verkossa, mutta tekevät vähemmän ja halvempia ostoksia. Pohjoismaissa vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen pudotus oli 10 prosenttia. Edellisen vuosineljänneksen lasku oli hieman suurempi, 12 prosenttia.
Osa kuluttajista on myös löytänyt pandemian jäljiltä takaisin kivijalkaliikkeisiin.
Verkkokaupan laskua selittänee muun muassa ostovoiman heikkeneminen, joka rajoittaa kaikkea kauppaa. Osa kuluttajista on myös löytänyt pandemian jäljiltä takaisin kivijalkaliikkeisiin.
Ostokset myös keskeytettiin useammin kuin viime vuonna. Mobiililaitteilla hylkäämisten osuus oli 79 prosenttia, mutta tietokoneella oltiin valmiimpia tositoimiin: Tietokoneella keskeyttämisten osuus oli 68 prosenttia.
Mobiililaitteilla tehtyjen ostosten osuus kuitenkin kasvoi. Pohjoismaissa viime vuoden alkuun verrattuna niiden osuus kasvoi jopa 6 prosenttia. Yksi mahdollinen mobiiliostamista selittävä tekijä voi olla se, että suoraan sosiaalisessa mediassa tai sosiaalisen median verkkokauppalinkitysten kautta tehdyt ostokset ovat tiettävästi lisääntyneet merkittävästi.
Salesforce arvioi tiedotteessa, että tällaisella some-kaupankäynnillä voidaan tavoittaa asiakkaat sosiaalisessa mediassa mikrohetkinä, lyhyinä ajanjaksoina, jolloin ostajat tarttuvat matkapuhelimiinsa täyttääkseen tyhjiä hetkiä päivästään. Arvioilta yksi kymmenestä ostoksesta tehdään nykyään sosiaalisen median kautta, mikä osoittaa, että perinteinen kaupankäynti on vähenemässä ja uusia digitaalisia ostopaikkoja nousee esiin. Esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa luultavasti edelleen.