Suomen suurin verkkokauppa Verkkokauppa.com antoi alkuviikosta hälyttiviä signaaleja kuluttajakaupasta. Yhtiön mukaan haastava maailmantilanne on alkanut näkyä kuluttajien ostakäyttäytymisessä.
Verkkokauppa.com julkaisi vuoden kolmannen neljänneksen lukujaan ja antoi samalla tulosvaroituksen. Yhtiö sanoo, että odotettua hiljaisempi kuluttajakysyntä heikentää vuoden viimeisen neljänneksen näkymiä.
– Verkkokauppa.comin toimintaympäristö on jatkunut haastavana. Inflaation kiristyminen ja korkojen nousu ovat heikentäneet kuluttajien ostovoimaa. Kuluttajien luottamus on kaikkien aikojen matalimmalla tasolla ja syyskuussa inflaatio kiihtyi edelleen. Harkinnanvaraisten ostosten tekeminen on vähentynyt, mikä näkyy aikaisemmin arvioitua voimakkaampana kuluttajakysynnän heikkenemisenä sekä kiristyneenä hintakilpailuna, yhtiön tiedotteessa sanotaan.
Myös yritysmyynnissä on nähty huonoja merkkejä, sillä kasvu on hidastunut.
Verkkokauppa.comin vuoden kolmannen neljänneksen liikevaihto laski 2,3 prosenttia ja oli 137,8 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 2,1 miljoonaa.
Yritys odottaa liikevaihtonsa laskevan tänä vuonna 530–560 miljoonan euron välille, kun viime vuonna liikevaihto oli 574,5 miljoonaa. Vertailukelpoisen liiketuloksen odotetaan olevan 5–9 miljoonan välillä. Viime vuonna lukema oli 20,4 miljoonaa.