Teknologiayhtiö Salesforcen tuoreimman Shopping Index -tutkimuksen mukaan verkkokaupan kasvu vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä on ollut globaalisti kolme prosenttia ja Pohjoismaissa neljä prosenttia.
Pohjoismaissa tilausten keskihinnat nousivat noin 103 euroon.
Tutkimuksen mukaan sosiaalisen median osuus verkkokauppasivustojen liikenteestä on pysynyt kahdeksassa prosentissa eli samana kuin vuosi sitten ja kasvanut vain kolme prosenttiyksikköä kahdessa vuodessa.
Tämä voi Salesforcen mukaan selittyä sillä, että yhä useammat kuluttajat tekevät ostoksia suoraan suurilla alustoilla.
– Palvelut ovat niin hyvin integroituneita, että kuluttajat tekevät yhä enemmän ostoksia suoraan sosiaalisessa mediassa, Salesforcen myyntijohtaja Uchenna Väänänen arvioi tiedotteessa.
Verkkokauppoihin tuleva tietokoneliikenne on vähentynyt globaalisti yhden prosentin verran, kun taas mobiililiikenne on kasvanut 5 prosenttia. Pohjoismaissa kehitys on mennyt toiseen suuntaan, kun tietokoneliikenne on kasvanut 9 prosenttia ja mobiililiikenne puolestaan vähentynyt 2 prosenttia.
Mobiilisti tehdään jopa 71 prosenttia ostoksista. Tietokoneella shoppailu johtaa kuitenkin todennäköisemmin tilaukseen, sillä mobiililaitteilla ostoskoriin jo viedyt ostokset jätettiin tilaamatta 83 prosentissa tapauksista. Tietokoneella tehtävissä ostoksissa osuus oli 75 prosenttia.
Kvartaaleittain julkaistava Salesforce Shopping Index analysoi yli 1,5 miljardin ostajan verkkokäyttäytymistä yli 67 maassa.