Helsingin seudun kauppakamari, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry, Kaupan liitto, Helsingin Yrittäjät ja Helsinki City Markkinointi ry sekä useat yritykset vetoavat Helsingin kaupunkiin, että kaupunki ottaisi yritykset aidosti mukaan ydinkeskustan kehittämishankkeisiin. Erillisten projektien sijaan kaupungilta halutaan kokonaissuunnitelmaa ydinkeskustan elinvoiman lisäämiseksi ja yritysvaikutusten selkeämpää arviointia.
Vetoomuksen allekirjoittajien viesti on, että ydinkeskustan elinvoiman valmistelussa on ohitettu yritysten esittämiä näkemyksiä.
Elinkeinoelämä on jättänyt Helsingin kaupungin pormestari Juhana Vartiaiselle vetoomuksen, jossa yritykset tuovat esille huolen siitä, että ydinkeskustaa on kehitetty ilman riittävää vuorovaikutusta yritysten kanssa.
Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen korostaa tiedotteessa, että esimerkiksi Esplanadi on katutyömaana keskellä parasta sesonkia, ja vuonna 2024 kaikki Helsingin sisääntuloväylät ovat yhtä aikaa työmaana sekä ydinkeskustan saavutettavuus on todella huono.
Vaadimme, että elinkeinoelämän näkemykset otetaan jatkossa huomioon hyvissä ajoin.
– On kohtuutonta, että yritysten toimintaedellytyksiin huomattavalla tavalla vaikuttavista hankkeista päätetään tai niitä valmistellaan yrityksiä kuulematta. Vaadimme, että elinkeinoelämän näkemykset otetaan jatkossa huomioon hyvissä ajoin jo päätösten valmisteluvaiheessa, ei niiden jälkeen, hän toteaa.
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi syyttää tiedotteessa kaupunkia autoilun ja muiden liikkumismuotojen asettamista vastakkain liikennesuunnittelussa.
– Keskustan saavutettavuus kaikilla tavoilla on tärkeää yrityksille, hän toteaa.
– Olemme saaneet lukuisia yhteydenottoja keskustan kivijalkayrityksiltä, jotka ovat hyvin huolissaan siitä, millä tavoin kaupunkia kehitetään, Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala lisää.
Vetoomuksessa ovat mukana Helsingin seudun kauppakamarin lisäksi Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry, Kaupan liitto, Helsingin Yrittäjät, Helsinki City Markkinointi ry, Akateeminen Kirjakauppa, Eckerö Line Oy, Helsingin Osuuskauppa Elanto, Instrumentarium, NoHo Partners Oyj, Kesko Oyj, Partioaitta Oy, Ravintolakolmio-konserni, Scandic Hotels Oy, Sokotel Oy, Suomalainen Kirjakauppa, Stockmann Oyj Abp, Strawberry Finland, Tallink Silja Oy, Viking Line Oy, W- ja SW-Restaurants Oy ja Ylva.