Cannes-menestys kiersi Suomen harmillisen kaukaa tänä vuonna. Syitä on monia, kuten jo esitettyjä ratkaisujakin. Mutta katsommeko asiaa oikealta kantilta?
Puhutaan, että asiakkaidenkin tulisi kiinnostua Cannesista. Ja olisihan se mahtavaa. Toisaalta meille pitäisi riittää, että asiakasta kiinnostaa menestyä alallaan ja että asiakkaalla on halu käyttää kaikki mahdolliset keinot tuon menestyksen luomiseen. Siihen luovuus on yksi alikäytetty ja odottamattoman tehokas keino.
Onko asiakas leijonanmetsästäjä vai ei, on toissijaista, sillä tärkeintä on luovien toimistojen ja asiakasyritysten jaettu näkemys tekojemme positiivisista seuraamuksista.
Kun puhumme globaalisti relevanteista ideoista, emme tee sitä vain kansainvälisten palkintojen toivossa. Teemme sitä, koska näemme Suomen ja suomalaiset osana maailmaa. Kun teemme jotain odottamatonta, haluamme brändin synnyttävän muistijäljen. Kun haastamme tutun ja turvallisen, teemme brändistä relevanttia kulttuurillisesti.
Tietysti tämän ajatuksellisen yhteyden luominen helpottuu, kun Etelä-Ranskan paahtavan auringon alla on ammennettu samoja oppeja molemmin puolin pöytää.
Meillä toimistokentässä on myös peiliin katsomisen paikka siinä, miten olemme itse luovan työn asemoineet suhteessa mainosalan kilpailuihin. Ammattislangiin iskostunut ”kisaduuni” tarkoittaa usealle asiakkaalle työtä, jota toimisto tekee itselleen. Usein tällä sanalla viitataan töihin, joissa tavoitteena on leijonat eurojen sijaan. Pystit ennen markkinaosuuksia.
Tämä saa epäilemään vilpittömyyttä työn takana ja tarkoitusperiä ehdotetuille toimille.
Ammattislangiin iskostunut ”kisaduuni” tarkoittaa usealle asiakkaalle työtä, jota toimisto tekee itselleen.
Meidän tulee voittaa asiakaskentän luottamus takaisin. Suunnittelun tulee aina lähteä brändistä, sen tarpeista ja toimintaympäristöstä. Tehtävänämme on osoittaa luovuuden todellinen arvo.
Luottamus lähtee avoimuudesta. Useamman mainostajan mennessä kohti haastavampia aikoja on erityisen tärkeää, että tekemisiämme katsotaan eri kanteilta ja sitä kehitetään yhdessä. Suhteen ollessa kunnossa epäonnistumisia ei tarvitse piilotella, eikä riskejä kantaa yksin. Olemme samalla puolella.
Meidän tulee tehdä töitä, jotka voittavat kisoja – ei kisatöitä.
Kirjoittaja: Kalle Wallin
Vieraskynään tarttunut henkilö toimii pohjoismaisessa mainostoimistossa luovana johtajana ja osakkaana.