Canva Pty Ltd
Media

Viihteeseen ja mediaan käytetty raha lisääntyy – elokuvat ja suoratoisto kasvussa, painetut kirjat ja lehdet laskussa

3.10.2024 12:05
Iina Kansonen
Viihde- ja mediasisältöjä kulutetaan koko ajan enemmän verkossa, mikä vaatii uudenlaista ajattelua markkinatoimijoilta. Verkkomainonta on kasvussa, ja sen osuus kaikesta mainonnasta on 77,1 prosenttia vuonna 2028, ennustaa PwC.

Globaali viihde- ja mediatoimiala kasvoi viisi prosenttia vuonna 2023, selviää PwC:n tuoreesta Global Entertainment, Media & Telecommunications Outlook 2024–2028 -tutkimuksesta. Kasvu ylitti Kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n ilmoittaman yleisen talouskasvun.

PwC on itsenäisten yritysten muodostama ketju, joka tarjoaa muun muassa vero- ja lakipalveluita sekä liikkeenjohdon konsultointia.

Tutkimuksen mukaan verkkomainonta kasvoi 10,1 prosenttia vuonna 2023, ja tulevina vuosina kasvun ennustetaan olevan 9,5 prosenttia.
MAINOS

Verkkomainonta kasvussa

Viihde- ja mediasisältöjä kulutetaan koko ajan enemmän verkossa, mikä vaatii uudenlaista ajattelua markkinatoimijoilta.

– Jos markkinatoimijat haluavat saada osuutensa kasvavista tulovirroista, heidän on mietittävä uusiksi, kuinka heidän yrityksensä luo arvoa, hyödyntää mainonnan kasvua ja tarttuu tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kun sisältöjä kulutetaan yhä enemmän verkossa, yritysten on myös monipuolistettava valikoimaansa ja tavoitettava kuluttajat niillä alustoilla, joilla he viettävät aikaa, sanoo PwC Suomen partneri Tuomas Törmänen tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan verkkomainonta kasvoi 10,1 prosenttia vuonna 2023, ja tulevina vuosina kasvun ennustetaan olevan 9,5 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mainonnasta on 77,1 prosenttia vuonna 2028, PwC ennustaa.

– Suomessa verkkomainonnan markkinat ovat suhteellisen vakiintuneet, mikä näkyy melko varovaisena kasvuvauhtina vuosien 2023 ja 2028 välillä. Ennusteen mukaan 5,1 prosentin vuotuinen, keskimääräinen kasvuvauhti nostaa tänä aikana verkkomainonnan liikevaihdon 675 miljoonasta eurosta 867 miljoonaan euroon, Törmänen kertoo.

Elokuva, suoratoisto, konsertit ja videopelit kiinnostavat

PwC:n tutkimus kertoo myös, että elokuvateattereiden, musiikkikonserttien, suoratoistopalveluiden ja pelien yleisö- ja käyttäjämäärät ovat kasvussa.

Elokuvateollisuuden lipputulot nousivat maailmanlaajuisesti 30,4 prosenttia vuonna 2023. Suomessa elokuvateatterien kävijämäärät nousivat 14,1 prosenttia vuodesta 2022 vuoteen 2023.

Elokuvat keräsivät Suomessa silti 21 prosenttia vähemmän katsojia kuin ennen koronapandemiaa vuonna 2019. PwC arvioi, että elokuvateatterien tulot yltävät pandemiaa edeltäneeseen tasoon vuonna 2026.

Myös suoratoistopalvelujen tilaajamäärät kasvoivat viime vuonna, vaikka kasvu hidastuikin edellisvuosista. Vuonna 2024 Suomen suoratoistomarkkina kasvoi 17,5 prosenttia. PwC ennustaa kasvun jatkuvan 6,8 prosentin vuosittaisella, keskimääräisellä vauhdilla.

"Näemme todennäköisesti suoratoistomarkkinassa yrityskauppoja ja alan sisäisiä fuusioita."

– Ennusteen mukaan kilpailu suoratoistopalvelujen välillä kasvaa entisestään, jolloin niiden on etsittävä kasvua uusista liiketoimintamalleista. Näihin lukeutuvat esimerkiksi live-urheilun lisääminen ohjelmatarjontaan, salasanojen jakamisen estäminen sekä mainospohjaisten mallien hyödyntäminen. Lisäksi näemme todennäköisesti yrityskauppoja ja alan sisäisiä fuusioita, sanoo Törmänen.

Pelialakin jatkoi kasvuaan. Sen globaali kokonaisliikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia ja oli kokonaisuudessaan 227,6 miljardia dollaria vuonna 2023. PwC arvioi liikevaihdon ylittävän 300 miljoonan euron rajapyykin vuonna 2027. Se on lähes kaksinkertainen liikevaihto vuoden 2019 tasoon verrattuna.

Suomen videopelimarkkina kasvoi 3,8 prosenttia vuonna 2023.

Painettujen kirjojen ja lehtien suosio laskussa

Kirjojen kuluttajamarkkina supistuu Suomessa 0,4 prosentin keskimääräisellä vuosivauhdilla vuosien 2023 ja 2028 välillä, PwC ennustaa. Painettujen kirjojen liikevaihdon odotetaan laskevan 2,6 prosentin vauhdilla, mutta sähköisten kirjojen liikevaihdon ennustetaan kasvavan 5,9 prosentin vuosivauhdilla.

Printtimainonnan liikevaihto kutistuu 9,6 prosenttia vuodessa. 

Sanomalehtien liikevaihdon ennustetaan laskevan keskimäärin 3,6 prosentin vuotuista vauhtia vuosien 2023 ja 2028 välillä. Painettujen Sanomalehtien levikin liikevaihto kutistuu 7,4 ja digitaalisen levikin liikevaihto kasvaa 9,5 prosenttia vuodessa, PwC ennustaa.

Samalla printtimainonnan liikevaihto kutistuu 9,6 prosenttia vuodessa. 

MAINOS
MAINOS