Luova hybriditoimisto Nitro sai viime keväänä kovan tekijän taloon, kun suomalaisen markkinoinnin huippunimiin lukeutuva Eka Ruola hyppäsi toimiston vastaavaksi luovaksi johtajaksi. Pitkään Hasan & Partnersin toimitusjohtajana ja vastaavana luovana johtajana työskennellyt Ruola oli ostanut aiemmin 65 prosenttia Nitron osakekannasta. Hasanilta lähdettyään hänellä oli vuoden karenssi, joka päättyi viime huhtikuussa.
Nyt takana on reilut kahdeksan kuukautta Nitron päivittäisessä toiminnassa. Odotukset olivat valtavat – niin talon sisällä kuin Ruolalla itsellään – mutta ovatko odotukset toistaiseksi täyttyneet?
– Ne ovat jopa hieman ylittyneet, Ruola toteaa itsevarmana.
Toisaalta, kukapa myöntäisi julkisesti odotuksien alittuneen? Ruola on kuitenkin enemmän kuin valmis perustelemaan, miksi odotukset ovat ylittyneet. Kun näytöt ovat kunnossa, silloin on helppo nostaa toimiston onnistumisia jalustalle.
Yhtenä tärkeimpänä onnistumisen mittarina on talous. Ennen ensimmäistä koronavuotta – vuonna 2019 – Nitron myyntikate oli noin 3,4 miljoonaa euroa, ja tulos jäi hieman tappiolle. Ensimmäisenä koronavuotena myyntikate laski 2,7 miljoonaan, ja tulos jäi nollaan. Viime vuoden alku jatkui vuoden 2020 tapaan, mutta keväällä tapahtui käänne. Myyntikate nousi vuoden aikana noin 3,9 miljoonaan euroon ja tulos noin 450 000 euroon.
– Haluan kuitenkin korostaa, että kukaan ei ole sateentekijä yksin, ei missään nimessä. Aloimme yhdessä valjastaa vahvaa, yhtä Nitroa ja hybridistrategiaamme täyteen ralliin. Tämä kaikki resonoi asiakkaisiin, Ruola jakaa kiitosta koko toimistolle.
Haluan kuitenkin korostaa, että kukaan ei ole sateentekijä yksin, ei missään nimessä.
Markkinointi on joukkuepeli. Se on totta, mutta hyväkään joukkue ei menesty ilman osaavaa valmentajaa. Ruolalle siis kuuluu enemmän tai vähemmän kunniaa laivan kääntämisestä.
Toisena tärkeänä onnistumisen mittarina pidetään luovaa tekemistä, mitä voi mitata esimerkiksi asiakkuuksien määrällä, asiakkaiden markkinointituloksilla ja alan sisäisillä tunnustuksilla.
– Saimme muun muassa kaksi Effie-ehdokkuutta. Toinen on Löfbergsille tehty Vahva kahvi vahvalle kansalle -kampanja, johon teimme puhuttelevan konseptin ja erottuvan dramatisoinnin. Lisäksi jalkautimme kampanjan onnistuneesti. Toinen Effie-ehdokkuus tuli Volkswagenille tehdystä Huuhkajat-mallistosta, jossa onnistuimme raikkaan kaupallisella tavalla tehokkaasti kiinnittämään tuotteet kesän ilmiöön, Huuhkajien tarinaan.
– Kolmas hyvä esimerkki meidän luovasta onnistumisesta on Lumme Energian brändin virittäminen ja siihen liittyneet ensimmäiset kampanjat, joissa toimme sisällöt monimuotoisesti ihmisten silmille. Niissä oli hyvää ja riemukasta otetta sekä yllätyksellisyyttä.
Kirsikkana kakun päälle Nitro pääsi mukaan Vuoden Toimisto -kilpailun finaaliin, jossa se taistelee 2-5 miljoonan euron myyntikatteeseen yltäneiden mainostoimistojen sarjan voitosta yhdessä Folk Finlandin ja Drama Queen Communicationsin kanssa.
– Arvostamme finaalipaikan todella korkealle. Se ja Effie-ehdokkuudet todistavat meidän tehneen asioita oikealla tavalla. Näissä valinnoissa työnjälki on keskeisessä roolissa, mutta Vuoden Toimisto -kilpailussa uskon meidän vahvuuksia olevan myös monipuolinen osaaminen, asiakkaaseen sitoutuminen ja ylipäätänsä arjen pyörittäminen.
Odotuksien ylittyminen johtuu etenkin siitä, että tunnustusten ei pitänyt tulla näin nopeasti.
– Ajattelin, että tunnustukset olisivat tulleet vasta ensi vuonna, mutta ne tulivatkin saman tien, Ruola iloitsee.
Kokonaisuudessaan hän kuvailee mennyttä vuotta käänteentekijäksi Nitron tarinassa.
– Teimme niin sanotusti “turnaroundin”. Minulla oli etukäteen vainu siitä, että Nitro on tarkkaan varjeltu salaisuus, joka ei ole vain pitänyt itsestään juurikaan meteliä. Nitrolla on todella paljon modernia osaamista, josta olisi voinut pitää ääntä – ja niin aloinkin tehdä heti alussa. Laitoimme yhdessä toimistona perustamme kuntoon ja ankkuroimme viestimme hybridistrategiaamme, jonka mukaan olemme omavaraisia moderneilla osa-alueilla, jotka ovat tämän päivän ja huomisen markkinoinnissa tärkeitä, Ruola perkaa onnistumisen avaintekijää.
Hyvä vuosi mahdollisti myös toimiston kasvattamisen. Vaihtuvuutta oli jonkin verran, mutta kokonaisuudessaan työntekijämäärä kasvoi noin kahdeksalla henkilöllä, ja henkilöstössä on nyt yhteensä 42 työntekijää.
Tulevaisuuteen katsoessa Ruola ei näe Nitroa jättimäisenä organisaationa, vaan ehkä noin reilun 50 ammattilaisen toimistona.
– Idea on siinä, että meillä on talon sisällä paljon hybridiosaamista, hän selventää.
Taloudelliset kasvumittarit ovat myös maltilliset. Viime vuoden kaltainen jättiloikka ei voi toistua vuosi toisensa jälkeen.
– Tämä vuosi on hallitun vakauttamisen vuosi. Minun henkilökohtaisena “purposena” on, että minun kanssa ihmiset pystyvät elämään mielenkiintoista ammatillista elämää, jossa pöydällä on kadehdittavia toimeksiantoja sekä vieressä erinomaisia ammattilaisia, joilla yhdistyy vahva kemia, kunnioitus ja kunnianhimo. Tällöin onnistutaan parantamaan laatua ja asiakaskokemusta, jotka ovat tärkeämpiä kuin kasvutavoitteet.
Ruola teki pari vuotta sitten kovan päätöksen ja jätti Hasan & Partnersin. Harva olisi ollut valmis lähtemään suomalaisen markkinoinnin näköalapaikalta hyvän palkan sekä isojen asiakkuuksien ääreltä ja siirtymään omistamaansa, selkeästi pienempään ja tuntemattomampaan toimistoon.
Tilanne on erilainen etenkin siksi, että nyt Ruolalla on pelissä omia rahoja, joten taloudellinen taakka aiheuttaa huomattavasti enemmän pohdittavaa kuin aiemmin. Hän kuitenkin sanoo, ettei stressiä tarvitse repiä, kun on osaava joukkue.
– Minä luotan meidän porukkaan, strategiaan ja osaamiseen, ja olen koko ajan itse kädet savessa. Minulla säilyy koko ajan vahva käsitys siitä, missä toimisto menee ja miten ihmiset voivat, joten minun ei tarvitse stressata menestyksestä.
– Lisäksi meillä on taloudesta vastaava osaava toimitusjohtaja Pasi Hiltunen, joka ei kuuntele selityksiä ja joka antaa minulle litsaria, jos en suorita, Ruola lisää ja kertoo, että hän on ajatellut myös siirtyvänsä hallituksen puheenjohtajan paikalta sivuun hallituksen jäseneksi, jahka sopiva kirittäjä ykköspaikalle löytyy.
Mutta ehkä mielenkiintoisin kysymys on, kaduttaako huippupestin jättäminen Hasanilla?
– En ole katunut päätöstäni kertaakaan. Hasan on upea organisaatio ja mahtava brändi, johon minulla säilyy ikuinen rakkaussuhde. En ole katunut, olen todella onnellinen. Olen myös hyvin onnellinen siitä, että Riku Vassisesta tulee heidän toimitusjohtajansa. Hän on todella osaava tekijä ja juuri oikea henkilö tuolle paikalle. Myös Johanna Juuvinmaa teki toimitusjohtajana hienoa työtä ja onneksi jatkaa edelleen yrityksessä, Ruola kiteyttää.