Kuva: Canva Pty Ltd.
Brändit

Visit Finlandin johtaja: ”Tarvitsemme vahvaa ja johdonmukaista markkinointia, jotta voimme kilpailla muiden Pohjoismaiden kanssa”

28.8.2024 9:11
Mikko Perttunen
Suomen matkailu on palautunut huonosti muihin Pohjoismaihin nähden.

Suomeen suuntautuva matkailu on palautumassa kriisien jälkeen, mutta Suomen ero muihin Pohjoismaihin on kasvanut entisestään.

Euroopan maat ovat jo ylittäneet vuoden 2019 matkailuluvut, mutta Suomessa elpyminen on ollut hitaampaa.

Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla Suomen osuus ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä oli 14 prosenttia Pohjoismaissa, mikä on edelleen alle kriisejä edeltäneen tason.

"Suomi oli ainoa Pohjoismaa, joka ei vielä saavuttanut vuoden 2019 lukuja."

– Suomi oli ainoa Pohjoismaa, joka ei vielä saavuttanut vuoden 2019 lukuja, johtuen Aasian lentomatkailun hitaasta palautumisesta ja venäläismatkailijoiden puuttumisesta, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo tiedotteessa.

Suomen matkailumaakuva on kuitenkin monipuolistunut viime vuosina. Matkailua on markkinoitu yhä enemmän aktiviteettien, elämysten ja kokemusten kautta, mikä on Visit Finlandin mukaan laajentanut Suomen houkuttelevuutta kansainvälisten matkailijoiden silmissä.

Suomalaiset luontokohteet ovat yhä suosituin syy matkustaa Suomeen, mutta myös kaupunkikokemukset ja kulttuurielämykset keräävät yhä enemmän huomiota.

Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaaren mukaan rahoituksen leikkaukset tulevat pahaan aikaan, juuri silloin, kun matkailuala tarvitsee hänen mielestään entistä enemmän tukea ja näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla.

– Rahoitusvaje estää Suomea saavuttamasta täyttä potentiaaliaan matkailukohteena, ja se tulee vaikuttamaan koko matkailutoimialaan. Tarvitsemme vahvaa ja johdonmukaista markkinointia, jotta voimme kilpailla muiden Pohjoismaiden kanssa ja houkutella matkailijoita, Hietasaari kommentoi.

Lue myös: Suomi-brändiä rakentavassa Visit Finlandissa muutosneuvottelut – rahoitus puolittuu ja työsuhde päättyy jopa 20 henkilöltä

Ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 2,3 miljoonaa matkaa ja käyttivät 1,8 miljardia euroa rahaa.

Alkuvuonna tehdyistä matkoista 69 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 31 prosenttia työmatkoja. Vapaa-ajan matkailijat käyttivät Suomessa keskimäärin 871 euroa matkaa kohden, ja päiväkohtainen kulutus oli 142 euroa.  Eniten rahaa Suomeen toivat saksalaiset, ranskalaiset ja yhdysvaltalaiset vapaa-ajan matkailijat.

MAINOS