MAINOS: Oddy Digital
Kun ajat ovat kovat, joutuu markkinointi funktiona usein suurennuslasin alle ensimmäisten joukossa. Mitä tehdään, kuka tekee, mihin rahat riittävät? Tiukkoina aikoina fiksuimmat eivät tietenkään vähennä liikaa, vaan panostavat asiakashankintaan kaiken, minkä voivat.
Markkinoinnin ulkoistaminen on yksi tapa pitää kulut kurissa. Sen voi tehdä yksittäisiä toimintoja ostaen tai jopa koko paketin ulkoistamisen kautta. On runsaasti tilanteita ja kehityskaaren hetkiä, jolloin ulkoinen markkinointipäällikkö saattaa olla täydellinen valinta joko pysyvästi tai ylimenokauden ratkaisuna.
Täysin ulkoistettu markkinointipäällikköpalvelu on puheenaiheena omanlaisensa kuuma peruna: uhka vai mahdollisuus, valtava riski vai menestyksen katalyytti? Markkinoinnin maailma muuttuu jatkuvasti, ja vaihtuviin trendeihin ja käytänteisiin mukautuminen on elintärkeää yritysten menestykselle.
Kokosimme näkökulmia ulkoisen markkinointipäällikköpalvelun käytöstä erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten perspektiivistä!
Markkinoinnin täysi ulkoistaminen vapauttaa yrityksen oman henkilöstön keskittymään ydinliiketoimintaan. Ulkoistettu markkinointipäällikkö vetää yrityksen markkinointia sekä vastaa markkinoinnin isoista linjoista yhdessä yritysjohdon kanssa.
Ammattitaitoinen markkinoinnin asiantuntija tunnistaa asiakkaan liiketoiminnalliset tarpeet ja pystyy ohjaamaan markkinointia parhaimmillaan aivan kuin inhouse-työntekijä. Joskus jopa paremmin, sillä ala muuttuu jatkuvasti ja vaihtuviin trendeihin ja käytänteisiin mukautuminen kuuluu toimistoissa vahvasti toimenkuvaan.
Parhaimmillaan ulkoistettu markkinointipäällikkö tuo mukanaan kokonaisen tiimillisen osaajia. Hänellä on tukenaan toimistonsa koko tietotaito: esimerkiksi digimainonnan, analytiikan, graafisen työn ja sisällöntuotannon ammattilaisjoukko, joka yhteisvoimin pitää huolta asiakkaasta.
Ulkoistaminen helpottaa budjetointia, sillä asiakas maksaa selkeästä, ennalta sovitusta palvelukokonaisuudesta. Ulkoistettu markkinointipäällikkö on vahvassa vastuussa tekemisestään. Toimenpiteet pysyvät tuloksellisina, kun niitä seurataan analytiikkatyökalujen avulla ja raportoidaan säännöllisesti.
Onnistuminen digitaalisessa markkinoinnissa edellyttää ajantasaista asiantuntemusta ja jatkuvaa työtä. Alati uudistuvat teknologiat, muuttuvat algoritmit ja yhä monimutkaisemmiksi rakentuvat kanava-alustat vaativat huomiointia, opettelemista ja kokemusta, joka ei synny itsestään.
Ideaalisessa tilanteessa nämä tietenkin olisivat jokaisella yrityksellä rautaisesti omissa käsissä. Suurille se on helppoa, mutta kun käännetään katse pk-sektorille, muuttuu laskutoimitus hyvin erilaiseksi. Kuinka kustannustehokasta on ylläpitää aidosti tehokasta, kaiken itse hoitavaa markkinointiyksikköä?
Puhumattakaan vielä haastavammasta start-up-maailmasta, jossa asiat tapahtuvat todella nopeasti ja koko yrityksen budjetti saatetaan tietää vain kuukausiksi eteenpäin?
Aikajänne ulkoistetulle tekemiselle voi olla muutama kuukausi, puoli vuotta tai vuosi – tai yhtä lailla se voi olla kauemmas katsova toistaiseksi-ratkaisu, kun huomataan, että malli toimii ja osapuolet ovat tyytyväisiä. Ulkoistettu markkinointipäällikkö voi toimia loistavana sillanrakentajana yrityksen elinkaaren siirtymävaiheissa tai poikkeustilanteissa.
Ulkoisen markkinointipäällikön avulla yritys saa uusia näkökulmia ja ideoita, jotka auttavat erottumaan kilpailijoista ja tavoittamaan uusia asiakasryhmiä. Markkinointipäällikkö tekee tai koordinoi tarvittavat toimenpiteet aivan samalla tavalla kuin sisäinen henkilö tekisi.
Olivatpa kyseessä sitten uudet mainonnan aluevaltaukset, graafisten materiaalien ylläpito tai analytiikan optimointi ja raportointi, ulkoistettu markkinointipäällikkö saa tarvittavat toimenpiteet toteutettua yrityksen puolesta.
Ulkoistetun markkinointipäällikön mukana tuleva laaja verkosto markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia tuo yritykselle laadukasta ja ajantasaista osaamista kaikkiin markkinoinnin tarpeisiin, suunnitelmallisesti ja tuloksellisesti.
Markkinoinnin kokonaisvaltainen ulkoistaminen sisältää myös haasteita. Ensimmäinen niistä on riittävän kokonaiskuvan saavuttaminen. Ymmärrys yrityksen brändistä ja liiketoiminnasta voi jäädä pintapuoliseksi, jos perehdytysvaiheessa ei kysytä juuri oikeita kysymyksiä.
Tutustumisvaihe ja prosessien selkeä määrittely heti alussa ovat avainasemassa tämän taklaamiseksi. On hyvin tärkeää, että ulkoistetulle markkinointipäällikölle on nimetty sisäinen keskustelukumppani tai kumppanit, joiden kanssa sisäistä hyväksyntää vaativat asiat hoituvat arjessa nopeasti.
Muita tunnistettuja haasteita markkinoinnin laajassa ulkoistamisessa ovat esimerkiksi:
Samaan kokonaisuuteen kuuluvat yrityskulttuurien mahdolliset eroavaisuudet. Kulttuurit, jotka perustuvat vahvasti sisäiseen työskentelyyn saattavat pitää sisällään muitakin haasteita ulkoisille asiantuntijoille. Fiksu toimisto kantaa kuitenkin vastuun tästä ja pitää huolen, että viestintä on aktiivista ja selkeää. Strategialla ja yhteisillä tapaamisilla yhteistyö saadaan harmonisoitua aina alkuvaiheista lähtien.
Oddy Digital yhdessä Oddy Techin kanssa on yli kahdenkymmenen digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan joukko. Ota meihin yhteyttä, jos markkinoinnin ulkoistaminen tuntuu ajankohtaiselta ja haluat kuulla lisää!
Tarjoamme markkinoinnin ulkoistamiseen useita erilaisia palvelumalleja, jotka skaalautuvat joustavasti pk-yritysten tarpeisiin. Autamme mielellämme ja punnitsemme kanssasi ratkaisumahdollisuudet ja markkinointipäällikköpalvelun sopivuuden yrityksesi tilanteeseen.
Kauttamme saat vaivattomasti käyttöösi laajan digitaalisen markkinoinnin repertuaarin, joka räätälöidään juuri kunkin asiakkaan liiketoiminnan tarpeiden mukaiseksi.
>> Lue lisää Oddy Digitalista ja markkinointipäällikköpalvelun mahdollisuuksi