Suomessa pelattavissa jääkiekon MM-kisoissa päähuomio kiinnittyy tietysti maiden väliseen kilpailuun kaukalossa, mutta myös kaukalon ulkopuolella riittää mielenkiintoista seurattavaa, kuten brändien välinen markkinointikisa.
Isot urheilutapahtumat tarjoavat brändeille oivan mahdollisuuden nousta ihmisten huulille, mutta kilpailu on kovaa, kun lukuisat brändit laittavat parastaan tapahtuman aikana. Jotkut brändit ovat luoneet kotikisojen ympärille vuoden isoimman kampanjansa, joten luovuutta ja euroja ei säästellä.
Mutta mikä brändi on tällä hetkellä markkinoijien välisen kilpailun kärjessä? Siihen lienee monta mielipidettä, mutta yksi vahva suosikki on Lidl Suomi, joka valloitti tänään keskiviikkona Helsingin Sanomien etusivun nerokkaalla mainoksellaan.
Mainos viittaa illan Suomi–Ruotsi-kamppailuun. Mainoksen otsikkona on “Leijonien alkupalana tänään”, ja kuvassa on lautasella kolme juustonpalaa, jotka ovat täynnä reikiä ja jotka ovat leikattu kolmen kruunun muotoon. Reikäjuusto viittaa urheilusta tuttuun sanontaan “tehdä vastustajasta reikäjuustoa”, joka tarkoittaa vastustajan lyömistä maanrakoon. Kolme kruunua puolestaan on Ruotsin kiekkomaajoukkueen tunnus ja myös lempinimi.
Kaiken huipuksi mainoksessa on lautaskuvan alla voitokas resepti, joka kuuluu näin:
“Hae kisaeväät. Lämmitä kotikatsomo kiehumispisteeseen. Haarukoi vastustajan heikkoudet. Kannusta omia. Tuuleta maaleja. Anna voiton kypsyä rauhassa. Nosta kädet kattoon. Valmistusaika 60 min. Nautitaan yhdessä. Och samma på svenska.”
Lidlin kanssa mainosta on ollut tekemässä Folk Finland.
Lidlin lisäksi myös monet muut brändit ovat olleet näkyvästi esillä. Esimerkiksi ruoankuljetuspalvelu Foodora on järjestänyt MM-kisojen yhteyteen vuoden suurimman markkinointikampanjansa ja näkynyt muun muassa HS:n etusivulla. Foodoran mainoksissa on Suomen joukkueen päävalmentaja Jukka Jalonen, joka pitää käsissään Foodoran ruokakasseja. Mainostekstinä on “Näillä eväillä”, joka vastaa urheilusta tuttuun kysymykseen, millä eväillä lähdetään voittamaan.
Vahvaa luovaa tekemistä on nähty myös Nokian puhelimien lisenssihaltija HMD-Globalilta, joka teki yhdessä uuden kumppaninsa, viestintätoimisto Drumin kanssa mainosvideon osoittamaan Nokia XR20 -puhelimen kestävyyttä. HMD Global haastoi radiojuontajat Ville ”Viki” Eerikkilän ja Juuso ”Köpi” Kallion laittamaan puhelimen testiin jääkiekkokaukalossa, koska puhelin on luotu kestämään kaikkea mitä elämä tuo tullessaan, äärimmäisistä lämpötiloista 1,8 metrin korkeudelta putoamiseen, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
Markkinointikisan voittajien joukkoon voidaan nostaa myös energiayhtiö Oomi, joka on jatkanut olympiakisoista tuttua televisiomainontaa Leijonien pelien yhteydessä. Oomi-huuto on jäänyt taatusti oleskelemaan jokaisen television ääressä istuneen kiekkofanin korvakäytäviin.
Isot tapahtumat tarjoavat brändeille myös oivan tilaisuuden reagoida nopeasti tuoreisiin tapahtumiin. Yksi paljon somehuomiota herättänyt reagointi nähtiin MTV:n toimesta, kun eräs TikTokin käyttäjä antoi “Maikkarille” parannusidean brändin mainokseen, jossa oli leijonan kuva ja teksti “Minä vartioin täällä”. TikTok-käyttäjä ehdotti MTV:n luovalle tiimille, että parempi teksti olisi “Jäällä vartioin minä”. MTV otti ideasta kopin ja muutti mainostekstiä.