Globaalit kriisit ja epävarma taloudellinen tilanne ovat aiheuttaneet sen, että kriisityön ja nuorten mielenterveystyön tarve on kasvanut. Niihin kerätään taas varoja jokakeväisellä Mielinauha-kampanjalla, jonka järjestää Mieli Suomen Mielenterveys ry.
Tänä vuonna kampanjan teemana on lohtu. Kampanjaan voi osallistua kantamalla vihreää Mielinauhaa ja lahjoittamalla.
Kampanjakasvona toimii tällä kertaa muusikko Samu Haber, joka on kertonut avoimesti saaneensa apua ongelmiinsa terapiasta.
”Valitsin kuvaksi kaksi lihavaa halaavaa hahmoa, koska halusin ujuttaa nauhaan oman jälkeni. ”
”Ymmärrän kokemuksesta, miten tärkeää on saada tukea silloin, kun on tosi paha paikka. Haluan kannustaa siihen, että ihmiset uskaltaisivat pyytää apua, koska siinä ei ole mitään noloa tai hävettävää”, Haber sanoo tiedotteessa.
Vuoden 2024 Mielinauhan on suunnitellut Henna Lampinen, joka palkittiin Vuoden nuorena suunnittelijana viime vuonna. Lampinen on tullut tunnetuksi lihaville suunnitellusta mallistostaan ja siitä, että hän on pyrkinyt tekemään muodista saavutettavampaa.
”Suunnittelin vuoden 2024 Mielinauhan osana Vuoden nuori suunnittelija 2023 -kilpailua. Nauhaan sisältyy oma ajatukseni siitä, miten toivoisin mielenterveydestä puhuttavan. Halusin nauhan viestivän, että pienikin lohdun saaminen voi olla supertärkeää sille ihmiselle, joka tarpoo omassa usvassaan. Se voi olla sana, lause tai kosketus, joka viestii, ettet ole yksin”, Lampinen sanoo tiedotteessa.
Hän lisää, että haluaa välittää viestiä siitä, että empatian ja toisen ymmärtämisen kautta voi tehdä hyviä asioita.
”Valitsin kuvaksi kaksi lihavaa halaavaa hahmoa, koska halusin ujuttaa nauhaan oman jälkeni. ”