Audiomainonnan vuoden parhaat työt palkittiin eilen KaikuGaalassa.
Nollalinjan Silent night, violent night palkittiin kilpailun Grand Prix -palkinnolla. Lähisuhdeväkivaltatilanteissa auttavan puhelimen mainos voitti myös yhteiskunnallisen sarjan.
Mainoksesta vastasivat TBWA\Helsinki ja Elokuvaääniyhtiö Humina.
Nollalinjan Silent night, violent night -mainoksen idea oli tuomariston mukaan poikkeuksellinen.
– Kilpailun Grand Prix’ksi valittu työ nousi kaikilla mittareilla katsottuna voittajaksi: niin idealtaan, käsikirjoitukseltaan kuin tuotannoltaan. Voittajatyössä ei hurskastella yhteiskunnallisella aiheella vaan spotti hätkähdyttää, puhuttelee ja herättää tunteita. Voittajassa on jotakin ennenkuulumatonta, se pysäyttää ja tekee suuren vaikutuksen, Kaikun tuomaristo totesi perusteluissaan.
Vuoden korvamato -erikoispalkinnon vei Todella HK, joka palkittiin myös vuoden parhaana mainosmusiikkina. Myös Puuilo nappasi kaksi palkintoa – parhaasta audiokonseptista ja tuotteet-kategoriasta.
Vuoden mainostoimistona palkittiin Folk Finland, vuoden tuotantoyhtiönä Miracle Sound ja vuoden mediatoimistona Virta UM.
Audiokonsepti: En. Tuun. (Puuilo-myymäläketju) – Puuilo Oyj / Filmo Oy / Group M Finland Oy
Mainosmusiikki: Todella HK (HK) – HKScan / SEK / Volume Productions Helsinki Oy / Dagmar
Paikallinen: Aidosti Merellinen (Virpiniemi Golf) – Virpiniemi Golf Oy / Miracle Sound Oulu Oy
Palvelut: Supla Soittelijat (Supla) – Nelonen Media Oy / 358 / Sanoma Media Finland Oy
Teho: Black Week (Vapaa-ajan ja urheilun vaatteet sekä välineet) – Budget Sport / Heku-ryhmä / Toast Post Production Oy / Dentsu
Tuotteet: Puuilo (Puuilo Oyj myymäläketjun tuotteet) – Puuilo Oyj / Filmo Oy / Group M Finland Oy
Yhteiskunnallinen: Silent night, violent night (Nollalinjan auttava puhelin) – TBWA\Helsinki / Elokuvaääniyhtiö Humina
Yrityskuva: Hetki Särkisalon saaristossa (Saaren Taika -brändi) – Saaren Taika / Bauer Media Oy
Yritysvastuu: 514 kiloa (ruokahävikin vähentäminen) – Fiksuruoka / Fiksuruoka-inhouse / Miracle Sound Oy
Vuoden korvamato: Todella HK (HK) – HKScan / SEK / Volume Productions Helsinki Oy / Dagmar
Vuoden ääninäyttelijä: Ushma Olava
Vuoden radiomainostaja: OP Ryhmä
Vuoden mediatoimisto: Virta UM
Vuoden mainostoimisto: Folk Finland
Vuoden tuotantoyhtiö: Miracle Sound
Grand Prix: Silent night, violent night (Nollalinjan auttava puhelin) – TBWA\Helsinki / Elokuvaääniyhtiö Humina
Kuuntele kaikki työtä täältä.
Kaiku-kilpailun järjestää vuosittain kaupallisten radioiden kattojärjestö Radiomedia. Audiomainoskilpailuksi muuttuneeseen Kaikuun pystyi tänä vuonna ilmoittamaan äänimainoksia, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla tai radioyhtiön omistamalla alustalla 14.11.2022–31.12.2023 välisenä aikana.