Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestön Grafian ensi vuoden Vuoden Huiput -suunnittelukilpailun ylituomarina nähdään Anu Niemonen, jolla on yli 20 vuoden kokemus markkinointialalta.
Niemonen on kaksinkertainen Cannes Lions -voittaja, kansainvälisen The One Club for Creativityn hallituksen jäsen ja Wunderman Thompsonin luova johtaja. Jurykokemusta Niemoselle on karttunut aiemmin muun muassa One Show’n, Cannes Lionsin ja Clio Awardsin tuomaristoista.
Ylituomarin roolissa Niemonen aikoo kannustaa 70-henkistä tuomaristoa optimismiin ja pienten epäonnistumisten arvostukseen, jos taustalta löytyy jotain uutta tuttujen kaavojen toistamisen sijaan.
– Uuden ajattelu ja kokeilu sekä uhkarohkeus mahdollistavat usein massasta erottumisen, joka on hyvän markkinointiviestinnän ja luovan työn elinehto, Niemonen sanoo tiedotteessa.
Vuoden Huiput -kilpailussa ylituomari valitsee joka vuosi Jokeri-sarjan teeman. Tämän vuoden teemana on strategian voima.
– Tänä vuonna Jokeri-sarjassa arvostetaan kotiläksyjen tekemistä. Kirkkainta jälkeä syntyy, kun hyvästä taustatyöstä johdettu loistava näkemys ja sitä seuraava erottuva luova suunnittelu paiskaavat kättä, Niemonen sanoo.
Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, jossa on 15 eri sarjaa, suunnittelun eri osa-alueilta. Kilpailun tavoitteena on vahvistaa laadukkaan graafisen muotoilun ja mainonnan merkitystä suomalaisessa kulttuurissa ja taloudessa.
Kilpailu käynnistyy tammikuun 2. päivä töiden sisäänjätöllä. Tuomarointi järjestetään helmikuussa, ja Vuoden Huiput -gaalaa juhlitaan 20. huhtikuuta 2023.
Lue myös: