Kuva Mikko Perttunen
Viestintä

🔍 Vuoden viestintäkonsultti antaa vinkkinsä kansainvälistymisestä haaveileville suomalaisyrityksille: tämän verran maksaa yhteistyö jenkkitoimistojen kanssa

21.11.2024 9:30
Iina Kansonen
335 miljoonan asukkaan Yhdysvalloissa on yksi ainut taho, jonka kannattaa viestiä ihan kaikille, ja se on Yhdysvaltain presidentti, muistuttaa Vuoden viestintäkonsultiksi valittu Kristiina Nieminen.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita.

Moni suomalaisyritys haaveilee kansainvälisistä markkinoista, mutta niille pääseminen paljon helpommin sanottu kuin tehty, tietää Kristiina Nieminen. Se vaatii muun muassa rohkeutta, itsensä likoon laittamista, taivaanrannan maalaamista ja tietenkin rahaa.

Nieminen on tehnyt kymmenisen vuotta töitä viestintätoimistoissa ja keskittynyt viime vuodet ansaitun medianäkyvyyden saavuttamiseen erityisesti Yhdysvaltain markkinoilla. Nieminen tietää, mikä suomalaisyritysten maailmanvalloituksessa menee usein pieleen – ja senkin, mitä kannattaisi tehdä toisin.

Yksi vinkki hänellä on jokaiselle kansainvälisistä markkinoista haaveileville yrityksille.

"Suomalaiset suhtautuvat epäonnistumiseen armottomasti, mutta Jenkeissä kukaan ei välitä, jos joku epäonnistuu."
MAINOS

– Kannattaa aloittaa uusien markkinoiden valloitus, vaikkei tuote tai palvelu olisikaan vielä viimeiseen asti hiottu etkä voi olla varma, mitä siitä tulee.

Se voi olla haastavaa ja joskus hirvittävääkin, mutta epävarmuuden kanssa täytyy opetella elämään, Nieminen sanoo.

– Epäonnistuminen ei ole maailmanloppu. Suomalaiset suhtautuvat epäonnistumiseen armottomasti, mutta Jenkeissä kukaan ei välitä, jos joku epäonnistuu. Sitten yritetään uudestaan.

Markkinointiuutiset tapasi Niemisen Slushissa ja kysyi, miten suomalaisyritykset onnistuisivat markkinoimaan itsensä entistä paremmin kansainvälisille markkinoille.

Taivaanrannan maalaamista ja suuria tavoitteita

Nieminen palkittiin tämän vuoden Finnish Comms Awards -gaalassa vuoden viestintäkonsulttina. Hän työskentelee PR- ja viestintätoimisto San Franciscon viestintäjohtajana.

Nieminen uskoo, että hänen osaamisensa kansainvälisestä viestinnästä ja markkinoinnista on yksi syy siihen, miksi palkinto myönnettiin juuri hänelle.

– Suomessa näkyvyyden ansaitseminen on hankalaa, mutta Yhdysvalloissa se on vielä monta kertaa hankalampaa. Jenkeissä on tuhansia ja tuhansia yrityksiä, jotka haluavat median huomion, Nieminen sanoo.

"Viestin täytyy olla rohkeampi ja ravistelevampi kuin Suomessa."

Markkinoinnilla ja viestinnällä on Yhdysvaltain markkinoilla valtavan suuri merkitys. Omasta asiasta on puhuttava rohkeasti, Nieminen muistuttaa. Hänen mukaansa suomalaisyritykset ovat siinä aivan liian varovaisia. Nieminen uskoo myös tietävänsä, mistä se johtuu.

– Kuulen usein, että ’emme ole vielä testanneet riittävästi’ tai että ’tuote ei ole vielä niin valmis, että uskaltaisimme kertoa siitä’. Mutta on tärkeää kertoa unelmasta. Miten maailma muuttuu paremmaksi juuri meidän tuotteemme tai palvelumme ansiosta? Jenkeissä tykätään taivaanrannan maalaamisesta ja suurista tavoitteista.

Nieminen huomauttaa, että yrityksen on pystyttävä toki myös näyttämään, että sen on mahdollista saavuttaa tavoitteensa.

– Mutta viestin täytyy silti olla rohkeampi ja ravistelevampi kuin Suomessa.

Jenkkien valloitus ei onnistu pienellä budjetilla

Pelkkä rohkea ja ravisteleva viesti ei kuitenkaan riitä. Kansainvälistyminen vaatii myös rahaa, ja kaikki maksaa Amerikassa enemmän kuin mihin suomalaisfirmat ovat tottuneet, Nieminen sanoo.

– Pienellä budjetilla ei pärjää. Monelle yritykselle tulee yllätyksenä, kuinka paljon Jenkkien markkinoille meno maksaa. Paikalliset toimistot veloittavat vähintään 8 000 dollaria kuukaudessa, eikä se ole mikään pikkuraha. Siihen tulee usein vielä mainostilan hinta päälle.

Nieminen laskeskelee, että esimerkiksi juuri nyt Los Angelesin kaduilla näkyvä Ouran mainoskampanja lienee maksanut miljoonia euroja. Mutta ei Yhdysvaltojen markkinoille pääsy välttämättä vaadi miljoonia, hän sanoo.

Parilla kymmenellä tuhannella dollarilla ei vielä valloiteta Yhdysvaltoja.

– Pienemmällä budjetilla voi keskittyä esimerkiksi siihen, millaisia kumppanuuksia maasta voisi löytyä ja millaisiin konferensseihin kannattaa osallistua.

Nieminen suosittelee panostamaan myös ansaittuun mediaan.

– Yrityksissä kannattaa pohtia, millaisia stooreja ne voivat tarjota oman alansa medioille. Niillä voi olla pienempi lukijakunta kuin yleismedioilla, mutta niistä saattaa löytyä juuri se tietty kohderyhmä, joka on kiinnostunut yrityksen aihepiiristä. Silloin yhden mediaosuman arvo voi olla kymmeniä tuhansia dollareita tai jopa enemmän.

Tavoitteet on kuitenkin aina asetettava realistisiksi niin, että ne vastaavat käytettävissä olevaa budjettia, Nieminen korostaa. Parilla kymmenellä tuhannella dollarilla ei vielä valloiteta Yhdysvaltoja.

Kohderyhmän merkitys korostuu

Vaikka Yhdysvaltain markkinassa erottautuminen on haastavaa, ei se kuitenkaan ole mahdotonta, Nieminen sanoo. Oma viesti täytyy osata kommunikoida juuri oikein ja oikealle kohderyhmälle.

–Jenkeissä on lähes 335 miljoonaa asukasta. Siellä on yksi ainut taho, jonka kannattaa viestiä ihan kaikille, ja se on Yhdysvaltain presidentti, Nieminen sanoo nauraen.

"Tapaamisiin mennään selkeällä agendalla, ei oppimaan ja kuulostelemaan."

Hän muistuttaa, että myös kielellä on merkitystä.

– Jos suomalainen yritys haluaa näkyvyyttä vaikkapa Ranskassa, sen on käytettävä ranskan kieltä ja tehdä viestistään paikallisesti kiinnostava. On onnistuttava kertomaan, miksi tämä asia on kiinnostava juuri täällä ja mitä etuja se tarjoaa ranskalaisille ihmisille.

Small talkin merkitystä ei pidä väheksyä

Myös kulttuurierot täytyy huomioida, jos mielii menestyä rapakon toisella puolen. Nieminen on huomannut, etteivät nuo erot ole aina selviä suomalaisyrityksille.

Jos esimerkiksi potentiaalinen rahoittaja lähestyy yritystä sähköpostitse, ei viestiin vastaamisessa kannata aikailla.

– Jenkeissä toimitaan nopeasti. On oltava itse aktiivinen. Tapaamisiin mennään selkeällä agendalla, ei oppimaan ja kuulostelemaan, Nieminen kertoo.

On tärkeää laittaa itsensä likoon myös henkilökohtaisesti.

– Yhdysvaltalaisessa kulttuurissa pelataan suhteilla. Sillä on merkitystä, millainen tyyppi olet ja onko kanssasi kiva tehdä töitä. Meillä small talkia pidetään turhana juttuna, mutta jenkeissä se on tärkeää. Small talk auttaa näkemään ihmisen muunakin kuin tyyppinä, joka markkinoi omaa firmaansa.

MAINOS
MAINOS