World Advertising Research Center eli WARC julkisti heinäkuun lopulla tuoreen raporttinsa ajankohtaisista kuluttajatrendeistä vuonna 2024.
WARC arvioi, että varovaisesti kasvava taloudellinen optimismi tulee vaikuttamaan ihmisten kulutukseen. WARC:n mukaan kolme viidestä kuluttajasta uskoo taloudellisen tilanteensa parantuvan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Nuoremmat ikäluokat ovat tätäkin optimistisempia: Z-sukupolvesta 68 prosenttia ja millenniaaleista 65 prosenttia uskoo taloudellisen tilanteensa olevan puolen vuoden sisällä nykyistä parempi.
Euroopassa ollaan kuitenkin pessimistisempiä. Täällä vain 40 prosenttia kuluttajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan.
Ilmaston lämpeneminen ohjaa kuluttajia panostamaan ratkaisuihin, jotka helpottavat elämää lämpenevässä maailmassa. WARC:n mukaan lähes puolet kuluttajista harkitsee ostavansa tuotteita, joilla viilentää elämäänsä, kuten esimerkiksi ilmastointilaitteita, suojaavaa vaatetusta tai viilentäviä asusteita.
Markkinatutkimusyhtiö GWI:n datan mukaan asumiskustannusten kasvu ajaa sukupolvet yhä useammin yhteisasumiseen. 24 prosenttia kokoaikatöissä olevista tai kotivanhemmista asuu omien vanhempiensa kanssa. Luku on yhdeksän prosenttiyksikköä suurempi kuin vielä vuonna 2020. Tämä vaikuttaa muun muassa siihen, ketkä tekevät ostopäätöksiä kotitaloksissa.
Euroopan sisälläkin tässä ilmiössä on suuria eroja. Esimerkiksi suomalaisista 25–34-vuotiaista työssäkäyvistä aikuisista vain kaksi prosenttia asuu vanhempiensa kanssa.
WARC:n raportin mukaan tekoäly asettaa uusia odotuksia ostopolun suhteen. Noin joka toinen kuluttaja käyttää tekoälytyökaluja hintavertailuun. Tekoälyä käytetään myös aterioiden, matkojen ja pukeutumisen suunnitteluun.
Yhtenä ilmiönä WARC nostaa raportissaan myös live-tapahtumien, kuten konserttien ja urheilutapahtumien suosion kasvun koronapandemian jäljiltä.