IPG Mediabrands Finland on toista vuotta putkeen Suomen johtava markkinointiryhmä, kertoo media-alaan keskittyneen tutkimuslaitos Recman syksyn laatuanalyysi, jossa merkittävimpiin mittareihin kuuluvat muun muassa kilpailutukset ja asiakasprofiilit.
Mediabrands nousi ykköspaikalle viime vuonna jättäen Dentsun toiseksi. Tämän vuoden analyysissä Mediabrandsin takana seuraavana tulee OMG. Dagmar on kolmantena ja Dentsu vasta neljäntenä.
Mediabrands Finlandin toimitusjohtaja Mika Häyrinen kertoo, että yhtiön kasvu on jatkunut vahvana myös tänä vuonna.
– Liikevaihto kasvaa yli 40 prosenttia ja myyntikate 25 prosenttia. Kaikki toimistomme ovat kasvaneet, Häyrinen avaa.
Mediabrandsin Finlandin toimistoryppääseen kuuluvat Virta UM, Initiative, Kuulas, Matterkind, Reprise ja Marvelous.
– Yksittäisistä toimistoista Initiative ja Virta kuuluvat molemmat High profile -luokkaan, Häyrinen jatkaa.
Mediabrands Finlandin liikevaihto kasvaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa yli sataan miljoonaan euroon. Kasvua on tullut sekä vanhojen asiakkuuksien kasvamisen että täysin uusien asiakkuuksien myötä. Tunnetuimpia uusia asiakkaita on Silmäasema.
Häyrinen uskoo, että yhtiön vahvat viime vuodet johtuvat muun muassa monipuolisesta tarjoomasta: toimistoryppäästä löytyy käytännössä kaikkea markkinointiosaamista.
– Tämän päivän juttuna on, että asiakas hakee aiempaa laaja-alaisempaa markkinointikonsultointia. He tarvitsevat syvempää dataa, vahvaa teknologiaosaamista ja aiempaa laajempaa asiakasymmärrysosaamista. Meidän yksiköistä pystytään rakentamaan kokonaisuuksia, jotka aidosti palvelevat asiakkaan tarpeita.
Häyrisen mukaan suurin tekijä on kuitenkin yhtiön korona-ajan alkuvaiheen panostukset. Moni yritys laittoi tuolloin investoinnit jäihin, mutta jotkut painoivat kaasua. Tutkimusten mukaan tuolloin investointeja tehneet yritykset ovat saavuttaneet keskimäärin merkittävän kilpailuedun verrattuna niihin yrityksiin, jotka himmasivat vauhtiaan.
– Korona osui asiakaskuntaamme poikkeuksellisen pahasti, mutta tästä huolimatta emme lähteneet säästämään, vaan keskityimme kasvuun. Nyt tuon aikaisten panostusten myötä olemme toista vuotta putkeen vahvan kasvun tiellä.
Häyrisen mukaan Mediabrands Finland menestyy erinomaisesti myös emoyhtiönsä IPG:n sisäisessä vertailussa. Pohjoismaissa Suomi on ollut parina viime vuotena suurin kasvaja.
– Lisäksi olemme EMEA-alueen yritysten keskiverron yläpuolella. Koko emoyhtiö on tehnyt hyvää jälkeä, mistä kertoo myös juuri tullut positiivinen tulosvaroitus. Mediabrandsilla on takana muun muassa isoja globaaleja voittoja kilpailutuksissa. Viimeisimpinä meille on tullut esimerkiksi Nike ja Dyson.
Häyrinen myös raottaa hieman Mediabrands Finlandin tulevaisuuden kuvioita. Hän kertoo, ettei yhtiön tarvitse kasvaa Suomen suurimmaksi, mutta tasoltaan sen pitää olla kärkiluokkaa.
Tulevaisuudessa Mediabrands saattaa vielä kasvattaa toimistorypästään, jos eteen tulee mielenkiintoisia toimijoita.
– Tarkkailemme tilannetta. Suomestakin voi löytyä potentiaalisia, mutta todennäköisimmät vaihtoehdot löytyvät muista Pohjoismaista, Häyrinen pohtii.
Mitään konkreettista ei ole toistaiseksi tehty. Myös maailman haastava taloustilanne voi muuttaa tilanteen tulevaisuudessa.
Häyrinen ei kuitenkaan pelkää taantumapeikkoa, joskin hän myöntää, että yhtiön kasvu tuskin jatkuu ensi vuonna yhtä rajuna kuin tänä vuonna.
– En odota ensi vuodelle hirveää orgaanista kasvua. Aiomme palkata noin 15 uutta osaajaa, ja kannattavuutemme laskenee hetkellisesti. Sen hyväksymme. Positiivista on se, ettei mainostajien keskuudessa ole toistaiseksi nähty merkittäviä leikkauksia, hän päättää.