Yrittäjä.io
Brändit

Yrittäjäyhteisö lanseerasi olutbrändin, jonka tuotoilla autetaan tukalassa tilanteessa olevia yrittäjiä

16.8.2022 14:30
Toni Rajamäki
“Taloudelliseen ahdinkoon ajautuneen yrittäjän tilanne tässä maassa on suoraan sanottuna surkea”.

Yrittäjiä on koeteltu viime vuosina ankaralla kädellä. Koronavuodet ovat kaataneet yrityksiä, ja hankala maailmantilanne on tuonut uuden epävarmuuden yrittäjien elämään, kun kustannukset ovat nousseet vauhdilla ja potentiaalisten asiakkaiden rahankäyttö on muuttunut aiempaa varovaisemmaksi. 

Uusimpana huolenaiheena on ensi vuodeksi kaavailtu yrittäjien eläkeuudistus, joka olisi toteutuessaan etenkin pienille yrittäjille paha takaisku, sillä eläkemaksut uhkaavat nousta selvästi. 

Toistuvista epävarmuustekijöistä johtuen monet yrittäjät kokevat jäävänsä ongelmiensa kanssa yksin, ja monet pelkäävät ajautuvansa konkurssiin, kertoo yrittäjäyhteisö yrittäjä.io:n kyselytutkimus. Yhteisön jäsenistä yli tuhat osallistui kyselyyn, ja heistä noin 30 prosenttia pelkäsi maailman tilan vievän heidän liiketoimintansa konkurssiin erityisesti siksi, että lisäapua ei ole ollut tiedossa.

MAINOS

Yrittäjä.io keksi ahdingosta idean, jolla yrittäjiä voitaisiin auttaa edes hieman: yhteisö lanseerasi oman olutbrändin, Yrittäjä-oluen, jonka avulla tukalassa tilanteessa olevia yrittäjiä voitaisiin auttaa. Tuotot säätiöitetään perustettavaan Yrittäjän Säätiöön, joka tukee taloudellisiin vaikeuksiin tai konkurssiin ajautuneita yrittäjiä ja heidän perheitään.

– Halusimme ottaa asiaan kantaa ja tehdä asialle jotain itse, sillä huomasimme, että taloudelliseen ahdinkoon ajautuneen yrittäjän tilanne tässä maassa on suoraan sanottuna surkea. Suomessa tuetaan kyllä menestyviä yrityksiä, mutta emme kannusta ihmisiä uuteen alkuun. Siksi halusimme kehittää tuoteportfolion, jonka tuotto tullaan käyttämään yrittäjien suoraan tukemiseen tukalassa paikassa, kertoo Yrittäjä.io-yhteisön perustaja ja Yrittäjä-oluen idean isä Jaakko Männistö tiedotteessa.

Ideana on myös tuoda suomalaista yrittäjyyttä esiin. Tulevaisuudessa Yrittäjä-oluttölkit ja -pullot esittelevät erilaisten yrittäjien tarinoita. Tarinat lisäävät tietoutta yrittäjyydestä ja tuovat esiin yrittäjiä lukuisilta eri toimialoilta ja kokoluokista.

– Heitin idean yhteisöömme koronakriisin ollessa pahimmillaan, ja se sai erinomaisen vastaanoton. Tuhannet ihmiset reagoivat ja sadat kommentoivat, että ehdottomasti pitää tehdä! Yksikin Yrittäjä.io-yhteisön jäsen totesi, että kaikkihan kaljaa juo – miksi emme siis tekisi olutta? Lähdin etsimään kumppania, jonka kanssa jaan samat arvot, Männistö jatkaa.

Jaakko Männistö. Kuva: Yrittäjä.io

Kumppaniksi löytyi Tornion Panimo.

– Yrittäjät tekevät todella tärkeää työtä Suomen menestyksen eteen, mutta moni pienyrittäjä on todella ahtaalla. Kun Jaakko lähestyi minua ideallaan, oli helppo ryhtyä janosta tekoihin yrittäjyyden sanoman levittämiseksi maukkaalla oluella, kertoo Tornion Panimon toimitusjohtaja Kaj Kostiander.

Olutta myydään K-ryhmän kaupoissa.

MAINOS
MAINOS