Yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat merkittävästi vuonna 2024. Sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 302 miljoonaa euroa, joka on 10,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Urheilusponsorointi kasvoi 13,0 prosenttia, kulttuurisponsorointi 9,6 prosenttia muu sponsorointi 3,8 prosenttia, kertoo Sponsorointi ja tapahtuma ry:n vuosittainen Sponsorointibarometri.
Yhteensä sponsorointiin, tapahtumamarkkinointiin ja vaikuttajamarkkinointiin investoitiin 488 miljoonaa euroa.
Vaikuttajamarkkinoinnin koko vuonna 2024 oli jo 60 miljoonaa euroa, ja se kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna kaikkein eniten eli 13,2 prosenttia.
Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2024 oli 126 miljoonaa euroa, ja kasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna 1,6 prosenttia.
Yrityksistä 74 prosenttia aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2025. Odotukset ovat tässä suhteessa varovaisimmillaan sitten vuoden 2014.
Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 82 prosenttia arvioi markkinan kasvavan tai pysyvän ennallaan 2025 ja 76 prosenttia yrityksistä aikoo kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa tänä vuonna.
Vaikuttajista 81 prosenttia arvioi markkinan kasvavan tai pysyvän ennallaan 2025, ja yrityksistä 87 prosenttia aikoo kasvattaa tai pitää ennallaan vaikuttajamarkkinoinnin investointinsa.